Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: سخنرانی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: حضرت زهرا (س) نماد مظلوميت و نماد دفاع از حق است، عزت و عظمت اسلام در حفظ مباني انديشه امام است
بيانات حضرت آيت الله العظمي صانعي در درس خارج فقه پيرامون شخصيت حضرت زهرا (عليها صلوات الله و سلامه) و سالگرد ارتحال ملكوتي حضرت امام خميني (سلام الله عليه) حضرت زهرا (س) نماد مظلوميت و نماد دفاع از حق است، عزت و عظمت اسلام در حفظ مباني انديشه امام است «به همه دانشگاهها و حوزه ها عرض مي كنم كه اگر بخواهيم عزت و عظمت اسلام را حفظ كنيم بايد مباني انديشه امام امت (سلام الله عليه) را تكيه گاه خودمان قرار دهيم.»

در آستانه فرارسيدن ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا (عليها صلوات الله و سلامه) حضرت آيت الله العظمي صانعي در ابتداي درس خارج فقه خود ضمن بيان سخنان مبسوطي در خصوص عظمت و شخصيت آن بانوي بزرگوار اظهار داشتند: «يكي از جهت هايي كه ما راجع به حضرت زهرا (عليها صلوات الله و سلامه) بايد به آن توجه كنيم ارزشي است كه خداوند متعال و پيامبر بزرگوار اسلام براي حضرت زهرا قرار داده اند.»

ايشان با اشاره به آيه تطهير و حديث شريف كساء اظهار داشتند: «در حديث كساء وقتي خداوند مي فرمايد من همه چيز را به خاطر اين پنج نفر آفريدم و جبرئيل (عليه السلام) اسامي آنها را جويا مي شوند خداوند مي فرمايد «هم فاطمه و ابوها و بعلها و بنوها» كه تقدم نام فاطمه و تكرار آن بيانگر عظمت شأن آن حضرت است .»

ايشان افزودند: «قرآن هم با تعبير به كوثر يعني خير كثير و همه خوبي ها از حضرت زهرا (عليها صلوات الله و سلامه) ياد مي كند لذا نام حضرت زهرا (عليها صلوات الله و سلامه) را خداوند و پيامبر(صلي الله عليه وآله) و اسلام با اهميت تلقي مي كردند و بنا بر اين بوده و هست كه اين نام بماند و ما هم بايد عنايت داشته باشيم كه اين نام را حفظ كنيم چرا كه حضرت زهرا (عليها صلوات الله و سلامه) نماد مظلوميت است نماد دفاع از حق است و نماد گذشت و فداكاري است آن هم براي رضاي خدا.»

همچنين حضرت آيت الله العظمي صانعي در آستانه فرارسيدن سالروز رحلت بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي حضرت امام خميني (سلام الله عليه) با اشاره به ضرورت توجه و تمسك به مباني فقهي و حكومتي حضرت امام (سلام الله عليه) براي غلبه بر مشكلات فرمودند: «من به همه دانشگاه ها و اساتيد و دانشجويان معزّز و به تمامي حوزه هاي علميه و روحانيون محترم عرض مي كنم كه اگر بخواهيم عزت و عظمت خودمان را حفظ كنيم و اگر بخواهيم عزت و عظمت اسلام و فقه شيعه و مليت خودمان را حفظ كنيم، راهي جز اينكه مباني انديشه امام امت (سلام الله عليه) را مطرح كنيم و اين مباني را تكيه گاه خودمان قرار دهيم، نداريم.»

ايشان افزودند: « همه وظيفه داريم نام امام و انديشه امام امت (سلام الله عليه) را زنده نگه داريم و هركس كه مدعي است ارادتمند به امام (سلام الله عليه) است بايد مباني انديشه امام را چه در فقه و چه در ساير مسائل مطرح كند و مبناي كار قرار دهد.»

آيت الله صانعي افزودند: «شايسته است كه رساله هاي حوزوي و دانشگاهي ما در خصوص مباني امام امت (سلام الله عليه) تدوين و تأليف شود.»

معظم له با بيان اينكه بحث عشق و علاقه امام به اهل بيت (عليهم السلام) يكي از ويژگيهاي انديشه امام است اظهار داشتند:«در تقريرات فلسفه امام خميني(سلام الله عليه)[اسفار جلد سوم] معتقد بودند كه قابليت اميرالمومنين (عليه السلام) با قابليت رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم مساوي بود يعني اگر رسول الله (صلي الله عليه و آله)، نبي و خاتم الانبياء شد، علي (عليه السلام) هم از نظر قابليت ها و قدرتهاي معنوي و كمالات نفساني مي توانست به آن مقام برسد و اگر اين امر اتفاق نيفتاده است علت آن تقدم زماني پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) در رسيدن به اين مقام است.»

حضرت آيت الله العظمي صانعي با بيان اينكه اگر امام اين حرفها را در تقريرات فلسفه شان نمي زدند من جرأت بيان آن را نداشتم اظهار داشتند: «يك روزي نمي گذاشتند امام (سلام الله عليه) اين حرفها را در حوزه بزند اما امروز، به بركت مجاهدت امام و جان فشاني شهداء، آزادي اي وجود دارد كه امروز زدن اين حرف ها امكان پذير است لذا برويد روي حرفهاي امام و مباني امام (سلام الله عليه) تكيه كنيد و بحث كنيد.»

ايشان با بيان اينكه تكيه بر مباني امام راهگشا و چاره حل مشكلات است فرمودند: «ببينيد امام چه اسلامي را مي خواست معرفي كند ببينيد مبناي امام در باب حدود اسلامي و در باب امور عرضيه چيست. ايشان در ديدار با روحانيون منطقه تجريش در سال58 مي فرمايد:«مثلاً فرض بفرماييد زنا كه چهار نفر عادل شهادت بدهد كه من ديدم كالميل في المكحله و چه طور ممكن است يك همچو امري ثابت بشود. و اگر به اقرار رسيد، بايد چهار دفعه اقرار بكند، آنهم قاضي موعظه اش بكند كه تو اگر اقرار بكني حد جاري مي شود، شايد اشتباه مي كني به جوري كه شارع مي خواهد كه يك همچو مسائلي چه نشود، واقع نشود.»

خوب ما اگر اينگونه عمل كنيم ديگر كم اتفاق مي افتد كه اين جرم ثابت شود و ديگر اين مشكلات وجود نخواهد داشت.

اين فقيه عاليقدر با اشاره به فرمايش امام صادق (عليه السلام) مبني بر اينكه مردم اگر محاسن كلام ما را مي دانستند همه طرفدار ما مي شدند اظهار داشتند:« امام مي فرمايد چهره اسلام را طوري معرفي كنيد كه اسلام كريه نشود و اگر امروز توان و قدرت آن بود كه اسلامي را كه ما از سيدنا الاستاذ امام امت (سلام الله عليه) آموختيم به دنيا عرضه كنيم اميد آن بود كه همه مسلمان شوند.»

آيت الله صانعي در ادامه و با بيان اينكه يكي ديگر از راههاي حفظ نام و انديشه امام تعظيم و بزرگداشت نام ايشان است فرمودند: «سزاوار است كه هرگاه نام امام را ذكر مي كنيم پسوند سلام الله عليه را نيز ذكر كنيم - اگرچه سابق بر اين من هرگاه چنين مي كردم عده اي ناخوش مي شدند- همانگونه كه امام صادق (عليه السلام) در تجليل از شاگردان خويش همانند زراره و... پسوند صلوات الله عليه را ذكر مي فرمودند.»

ايشان افزودند: «راه ديگر هم فرستادن سه صلوات هنگام شنيدن نام امام (سلام الله عليه) است توصيه مي كنم اين را حفظ كنيد چون حفظ اين صلوات با كشته شدن و شهيد شدن و شلاق خوردن و زندان رفتن عده زيادي تمام شده است.»

معظم له افزودند: «در مراسم افتتاحيه و آغاز به كار مجلس هشتم زماني كه اسم امام (سلام الله عليه) آمد نمايندگان معزز مجلس حفظهم الله با صدايي كه گوياي عشق به امام بود سه صلوات فرستادند و حق مطلب را اداء كردند و من همان زمان دست به دعا برداشتم و خدا را شكر كردم كه چنين عشق و چنين علاقه اي در ميان نمايندگان ملت به امام خويش وجود دارد.»

حضرت آيت الله صانعي در بخش ديگري از سخنانشان با بيان اينكه امام براي حفظ اسلام حاضر شد از همه چيز خود بگذرد اظهار داشت: «امروز برخي از ما حاضر نيستيم از منافع خودمان براي حفظ اسلام بگذريم حتي از يك كتا ب خودمان از يك منبر و اين خاصيت انسان است نه اينكه افراد بد هستند بلكه گذشت و ايثار يك مرتبه اي مي خواهد كه به اعتقاد من پس از امام (سلام الله عليه) شهداء و ياران امام اين خصلت را داشتند و آنهايي هم كه امروز راه امام را حقيقتا ادامه مي دهند اين خصلت را دارند.»

شاگرد مبرز امام فرمودند: «امام در دوراني كه همه چيز و همه شرايط از مرجعيت و سيل طرفداران، احترام، پول و ثروت و سلام و صلوات برايش فراهم بود به دفاع از اسلام پرداخت در حالي كه مي دانست اين دفاع برايش گران تمام مي شود، در جريان كاپيتولاسيون امام مي دانست كه حرف زدن همان است و از بين رفتن و برخورد كردن همان، اما امام به خاطر اسلام آن نطق را بيان كرد كه نتيجه اش تبعيد امام شد.»

ايشان افزودند: «امام همه چيزش را فداي اسلام كرد و كار به جايي رسيد كه پرداخت وجوهات به امام جرم تلقي مي شد كسي جرأت نداشت نام امام را بر زبان جاري كند تبليغات عليه امام توسط دستگاه حكومت به اوج خود رسيد و اينكه امام (سلام الله عليه) خطاب به اخوي بنده آيت الله آقاي حاج شيخ حسن صانعي كه وجوهات مقلدين امام را دريافت مي كرد مي فرمايد: ]كم نبود مواقعي كه قبوض رسيد پولهاي اخيار را – در پانزده سال مبارزه – چون غذايي گوارا مي خوردي، پاداشت عندالله نيز گوارايت باد[، بيانگر اوج خفقان آن دوران است.»

آيت الله صانعي افزودند: «جلوگيري از پرداخت وجوهات به امام ريشه در افكار شيطاني دارد كه مشركين هم براي رسول الله (صلي الله عليه و آله) طراحي كرده بودند. مي گفتند پول به پيامبر ندهيد تا به زعم خودشان افراد از اطراف پيامبر پراكنده شوند و اين يك فكر پليد و شيطاني است و آنهايي هم كه امروز تبليغ مي كنند كه پول به حوزه ها ندهيد ناآگاهانه در يك مسير غلط افتاده اند چرا كه قوام حوزه ها به همين وجوهات است و مردم اگر وجوهات را به حوزه ها پرداخت مي كنند براي استنباط حكم الله و فهم آن و براي زنده ماندن فقه شيعه است.»

ايشان با اشاره به ماجراي بخشش فدك از ناحيه رسول خدا (صلي الله عليه و آله) به حضرت زهرا (عليها صلوات الله و سلامه) و منع استفاده آن بعد از رحلت رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) در پرتو همين تفكر شيطاني بوده، افزودند: «اين سياست در طول تاريخ بوده است چه در زمان حضرت امير (عليه السلام) و چه در زمان ساير ائمه (عليهم السلام) و همين سياست را رژيم طاغوت نسبت به امام (سلام الله عليه) اجرا مي كرد.»


تاریخ: 1387/3/11
بازدید: 35793



....

نام
پست الکترونيکي
وب سایت http://
نظر
کد امنیتی کد امنیتی
کد امنیتی


کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org