Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: اخبار
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: مطابق با فتاوای حضرت آیت الله العظمی صانعی (مدظله العالی)
استفتائات مخصوص روحانیون کاروان حج مطابق با فتاوای حضرت آیت الله العظمی صانعی (مدظله العالی)

1. تکرار عمره مفرده در کمتر از ده روز چه حکمی دارد؟
ج - اقوی عدم اعتبار فصل بین دو عمره می‌باشد، بنابراین هر روز می تواند یک عمره به جا آورد.
2. کسی که بدون احرام از میقات گذشته در حالی که میقات دیگری در پیش دارد، چه وظیفه ای دارد؟
ج- اگر با علم به اینکه باید از آنجا محرم شود عمداً و عصیاناً بدون احرام عبور کند، باید برگردد و از همان میقاتی که از آن گذشته و عبور کرده محرم شود، مگر اینکه توبه کند که در صورت توبه حکم جاهل و ناسی را دارد؛ و اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسأله و یا عذر دیگری باشد، اگر امکان برگشتن به همان میقات را دارد باید برگردد چه داخل حرم شده باشد یا نه. و اگر ممکن نیست پس اگر داخل حرم نشده از همان جا احرام ببندد و احتیاط مستحب آن است که هر مقدار می‌تواند به طرف میقات برگردد و از آنجا محرم شود و اگر داخل حرم شده در صورت امکان و رسیدن به اعمال عمره واجب است از حرم خارج شود و محرم شود و اگر نمی‌تواند از همانجا محرم شود و احتیاط مستحب آن است که هر قدر می‌تواند به‌طرف خارج حرم بر گردد و محرم شود.
3. آیا در نیت احرام، قصد ترک محرمات احرام الزامی است؟
ج- نیّت ترک محرمات لازم نیست.
4. آیا پوشیدن دو جامه احرام برای بانوان واجب است؟
ج- برای زن پوشیدن دو جامه لازم نیست و می‌تواند در لباس خودش محرم شود.
5. احرام بستن مردها در پارچه‌ای که نازک و بدن نماست چه حکمی دارد؟
ج- لازم است جامه‌ای را که لنگ قرار می‌دهد نازک نباشد و احتیاط مستحب آن است که ردا هم بدن‌نما نباشد.
6. انجام طواف با بدن و لباس نجس (عالماً، جاهلا و نسیاناً) چه حکمی دارد؟
ج - عالماً و نسیاناً باطل است و جاهلاً صحیح است.
7. طهارت از حدث اصغر و اکبر در کدامیک از اعمال حج و عمره شرط است؟
ج- طواف و نماز.
8. آیا طواف معذورین از طبقه دوم مجزی است؟
ج - طواف معذور و غیر معذور از طبقه دوم مجزی است.
9. اگر پس از طواف شک کند که برای طواف وضو گرفته یا نه، وظیفه‌اش چیست؟
ج - طواف صحیح است و برای نماز وضو بگیرد.
10. حکم قطع طواف بدون عذر را بیان کنید.
ج - قطع کردن طواف مستحبی، هر چند بدون عذر باشد، جایز است؛ اما در طواف واجب بدون عذر، احتیاط واجب در عدم قطع است، ولی اگر قطع نمود و از سرگرفت، مجزی است.
11. آیا مستحاضه کثیره برای طواف و نماز آن باید غسل کند؟
ج - طواف و نماز آن برای زن مستحاضه کثیره هر کدام مستقل است و برای هر کدام یک غسل لازم است، مگر آنکه از وقت غسل کردن برای طواف تا آخر نماز خون قطع شود.
12. اگر در طواف واجب بعد از شوط چهارم حائض شود، وظیفه‌اش چیست؟
ج - باید فوراً از مسجدالحرام خارج شود، پس اگر بعد از نصف دور چهارم باشد، بعد از غسل طواف را اتمام نماید و نیاز به اعاده نیست، هر چند احوط اعاده است و اگر طواف را از سر بگیرد، مجزی است.
13. آیا طواف خارج از حدّ مطاف جایز است؟
ج - طواف باید دور کعبه و در مسجدالحرام باشد، پس حدّ طواف مسجدالحرام است، گرچه پشت مقام ابراهیم باشد.
14. اگر عمداً نماز را تا زمان از بین رفتن موالات از طواف تأخیر بیندازد، وظیفه چیست؟
ج - اعاده طواف لازم نیست.
15. در ظن در رکعات نماز طواف، وظیفه چیست؟
ج - در رکعات نماز طواف، اعتبار ظن بعید نیست.
16. کسانی که از قرائت صحیح معذورند، برای نماز طواف چه وظیفه‌ای دارند؟
ج - نماز طواف را به هر ترتیب که می‌تواند خودش به جا آورد و همان کفایت می‌کند و اگر برایش امکان دارد کسی را وا دارد نماز را به او تلقین کند، ولی به نماز جماعت اکتفا نکند، چون مشروعیت جماعت در نماز طواف، محل اشکال است.
17. آیا سعی از طبقه فوقانی مجزی است؟
ج - سعی از تمام طبقات مسعی جایز است.
18. اگر در اثنای سعی شک عارض شود و ادامه دهد و بعد یقین برایش حاصل شود، آیا سعی او صحیح است؟
ج - سعی او صحیح است.
19. آیا قطع سعی و شروع سعی جدید، جایز و مجزی است؟
ج - اگر کسی سعی را قطع نمود و از سر گرفت، سعی او صحیح است.
20. حکم تکلیفی تقصیر دیگری قبل از تقصیر خود در عمره چیست؟
ج - چیدن موی شخص دیگری جایز نیست، ولی گرفتن ناخن دیگری مانعی ندارد.
21. کفاره تقصیر دیگری قبل از تقصیر خود چیست؟
ج – اگر از روی ندانستن مسأله یا فراموشی باشد، کفاره واجب نیست.
22. اگر در عمره تمتع هر کدام از معتمرین از روی جهل دیگری را تقصیر کند و برای حج محرم شوند، تکلیف حجشان چیست؟
ج – شخص نمی‌تواند قبل از اینکه خودش حلق و یا تقصیر کند سر کس دیگری را بتراشد، بنابراین، ازاله موی دیگری قبل از خارج شدن از احرام، ولو برای تقصیر جایز نیست، ولی گرفتن ناخن دیگری مانعی ندارد، و در هر صورت اگر دیگری او را حلق یا تقصیر کند، کفایت می‌کند، اگرچه خودش از احرام خارج نشده باشد.
23. اگر نابالغ طواف نساء را ترک کند، حرمت کدامیک از محرمات احرام بعد از بلوغ باقی است؟
ج – اگر پسر باشد، تمام انواع تلذذ و تمتع از زن بر او حرام است؛ و اگر دختر باشد، مرد بر او حلال نمی‌شود و تمام تلذذ از مرد بر او حرام است و احتیاط واجب آن است که از اموری مثل عقد کردن و شاهد شدن نیز اجتناب کنند.
24. در صورت ترک طواف نساء جهلاً و عقد کردن زن، آیا عقد باطل است؟
ج - عقد او باطل است.
25. اگر پس از مراجعت، در انجام طواف نساء شک داشته باشد، وظیفه‌اش چیست؟
ج - باید طواف نساء را انجام دهد و اگر معذور است یا مشقت دارد، نایب بگیرد.
26. محل انجام طواف نساء در عمره تمتع کجاست؟
ج - اگر کسی بخواهد احتیاط کند بعد از تقصیر و به قصد رجاء انجام دهد.
27. اگر چند طواف نساء بر عهده او باشد، آیا یک طواف نساء کافی است؟
ج - یک طواف نساء و نماز آن کفایت می‌کند.
28. عمره مفرده از نظر تقصیر با عمره تمتع چه فرقی دارد؟
ج - در عمره تمتع تراشیدن سر کفایت نمی‌کند، بلکه حرام است و اگر از روی علم و عمد باشد، یک گوسفند کفاره دارد و در عمره مفرده، بین حلق یا تقصیر مخیّر است.
29. حکم تکلیفی خروج از مکه بعد از عمره تمتع و قبل از احرام حج چیست؟
ج - خروج از مکه بدون احرام برای کسانی که عمره تمتع انجام داده‌اند، مانعی ندارد، گرچه بنا بر احتیاط مستحب در خارج شدن با احرام حج تمتع است.
30. اگر در ماه بعد از اعمال عمره تمتع از مکه خارج شود، آیا لازم است عمره را اعاده کند؟
ج - اگر یک ماه از خروج آنها از مکه گذشته باشد و از میقات عبور کند، باید محرم به احرام عمره تمتع شود، در غیر این صورت احرام مجدد لازم نیست.
31. آیا کوتاه کردن موی سر با ماشین‌های معمولی بعد از عمره تمتع و قبل از احرام حج جایز است؟
ج - اگر در اعمال حج از کسانی است که حلق بر آنان واجب است، نباید به صورتی کوتاه کند که مانع صدق حلق شود.
32. اگر بین عمره تمتع و حج تمتع، عمره مفرده انجام دهد، آیا عمره تمتع باطل می‌شود؟
ج - عمره مفرده باطل است، ولی به صحت عمره تمتع و حج ضرری نمی‌زند.
33. آیا احرام از قسمت‌هایی از شهر مکه که خارج از حدّ حرم است، جایز است؟
ج - محل احرام حج تمتع تمام نقاط شهر مکه است، گرچه در محله‌های جدیدالاحداث باشد و اگر از محلات مکه نباشد یا مورد شک باشد، کفایت نمی‌کند.
34. اگر به جهت جهل به مسأله، بدون احرام از مکه خارج شود، وظیفه‌اش چیست؟
ج - مانعی ندارد.
35. تأخیر از زوال روز نهم تا چه مقدار جایز است؟
ج - اگر مدت آن کم باشد مثلاً به مقدار خواندن نماز ظهر و عصر که بین آنها جمع کند، عدم حرمت بعید نیست، ولی احتیاط آن است که به تأخیر نیندازد.
36. زمان وقوف اضطراری عرفات را مشخص کنید.
ج مقداری از شب عید هر چند اندک باشد.
37. حکم خروج از عرفات قبل از غروب شرعی چیست؟
ج - اگر کسی عمداً پیش از غروب از حدود عرفات بیرون رود، چنانچه پشیمان شود و برگردد، بنا بر اقوی کفاره ندارد، ولی احتیاط مستحب است یک شتر کفاره بدهد، ولی اگر برنگشت باید یک شتر کفاره بدهد و در صورت عدم تمکن هیجده روز روزه بگیرد و احتیاط مستحب است پشت سر هم باشد.
38. اگر بدون ضرورت از عرفات خارج شود و قبل از غروب برگردد، آیا کفاره واجب است؟
ج - در صورتی که پشیمان شود یا برای حاجتی بر گردد، کفاره واجب نیست و با قصد قربت توقف کند.
39. مقدار واجب بیتوته در مشعر چقدر می‌باشد؟
ج - بنا بر احتیاط بعد از آمدن از عرفات و رسیدن به مشعر، شب دهم را تا طلوع فجر در مشعر بیتوته کند.
40. وقوف اختیاری مشعر چه زمانی است؟
ج - وقت وجوب آن از طلوع صبح تا کمی قبل از طلوع آفتاب است.
41. وقوف رکنی مشعر چه زمانی است؟
ج - وقوف در جزئی از طلوع صبح تا کمی قبل از طلوع آفتاب هر چند یک دقیقه باشد.
42. آیا معذورین می‌توانند قبل از نصف شب از مشعر خارج شوند؟
ج - احتیاط مستحب است پیش از نصف شب حرکت نکنند.
43. خانمی که حج نیابی انجام می‌دهد، آیا برای درک وقوف بین الطوعین، الزامی هست به مشعر برگردد؟
ج - لازم نیست برگردد.
44. کسی که هیچ کدام از اقسام وقوفین را درک نکرده است، وظیفه‌اش چیست؟
ج - حج او باطل است، چه عمداً و چه سهواً و یا نسیاناً باشد، واجب است با همان احرام، عمره مفرده را انجام دهد و بهتر است که قصد عدول کند به عمره مفرده، و اگر گوسفند همراه داشته باشد، احتیاطاً ذبح کند، و اگر استطاعت او باقی بماند یا از سال‌های گذشته حج بر او مستقر شده باشد، باید در سال دیگر حج را به‌جا آورد، و این در صورتی است که درک نکردن وقوف به واسطه عذر باشد، و اگر از روی تقصیر باشد، حج بر او – چون مستطیع بوده – مستقر می‌شود و باید سال بعد حج واجبش را انجام دهد.
45. در صورت درک اختیاری عرفات و اضطراری نهاری مشعر، وظیفه چیست؟
ج - اگر عمداً وقوف اختیاری مشعر را ترک کرده باشد، حج او باطل است و در غیر این صورت صحیح است.
46. اگر یکی از غیر معذورین، وقوف اختیاری عرفات و اضطراری شبانه مشعر را درک کند، حکم حج او چیست؟
ج - حج او بنا بر اقوی صحیح است.
47. اگر فقط وقوف اختیاری عرفات را درک کند، در حالی که اختیاری مشعر را از روی عمد ترک نکرده باشد، وظیفه چیست؟
ج - حج او صحیح است.
48. اگر صاحب عذری فقط اضطراری لیلی مشعر را درک کند، آیا حج او صحیح است؟
ج - اگر وقوف اختیاری عرفات را عمداً ترک نکرده باشد، ظاهراً حج او صحیح است.
49. جمره عقبه در روز عید چه زمانی باید رمی شود؟
ج - از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب.
50. اگر به جهتی روز عید، جمره عقبه را رمی نکند، وظیفه‌اش چیست؟
ج - اگر فراموش کرد تا روز سیزدهم هم می‌تواند رمی کند.
51. آیا رمی از طبقات فوقانی و از قسمت‌های توسعه یافته جمرات، کفایت می‌کند؟
ج - کفایت می‌کند.
52. سن گوسفند قربانی چقدر باید باشد؟
ج - تمام شدن شش ماه کافی است.
53. آیا سالم بودن قربانی، شرط هدی است؟
ج - باید سالم باشد و به هیچ نحو مریض نباشد و بنا بر احتیاط کچلی هم نداشته باشد.
54. اگر قربانی پیر باشد، آیا کفایت می‌کند؟
ج - حیوان باید خیلی پیر نباشد.
55. تا چه زمانی می‌توان قربانی را تأخیر انداخت؟
ج - احتیاط مستحب آن است از روز عید تأخیر نیندازد و اگر انجام نداد، احتیاط واجب آن است که در روز یازدهم و دوازدهم و سیزدهم انجام دهد و اگر نتوانست در بقیه ماه ذی حجه قربانی کند.
56. اگر عمداً قبل از رمی جمره عقبه، قربانی نماید، آیا اعاده قربانی لازم است؟
ج - اعاده لازم نیست و احتیاط مستحب آن است که ذبح بعد از رمی جمره عقبه و قبل از حلق و تقصیر باشد، چون ترتیب بین اعمال منی مستحب است.
57. آیا تثلیث قربانی واجب است؟
ج - واجب نیست، بلکه احتیاط مستحب آن است که قربانی را سه قسمت کنند.
58. آیا توالی در هفت روز روزه بدل هدی، واجب است؟
ج - احتیاط واجب آن است که پی در پی به‌جا آورد.
59. مردی که بعد از انجام چند حج، می‌خواهد حجة الاسلام به‌جا آورد، وظیفه او نسبت به حلق و تقصیر چیست؟
ج - بر مرد حج گزار واجب تخییری است که در روز عید حلق یا تقصیر کند، حتی اگر سال اول او باشد؛ ولی اگر مردی موی سر خود را عسل یا صمغ یا شبیه آن چسبانیده باشد یا کسی که موی خود را جمع کرده و گره زده و بافته باشد، بنا بر احتیاط واجب سر خود را بتراشد و در سال اول حج، افضل و مستحب مؤکد است سر خود را بتراشد.
60. در حلق تراشیدن با ماشینی که مثل تیغ از ته می‌تراشد، آیا کافی است؟
ج – کفایت از حلق محل اشکال است، لیکن از تقصیر کفایت می‌کند.
61. آیا حلق و تقصیر در شب مجزی است؟
ج - در شب هم کفایت می‌کند.
62. آیا با حلق و تقصیر در روز عید، عقد کردن برای خود یا دیگری جایز می‌شود؟
ج - بنا بر احتیاط واجب عقد کردن و شاهد بر عقد شدن جایز نمی‌باشد.
63. آیا در بیتوته بین شب یازدهم و دوازدهم تفاوت وجود دارد؟
ج- فرقی ندارد و بیتوته در منی بین اول و نیمه دوم شب، واجب تخییری است.
64. برای محاسبه نیمه شب جهت بیتوته، شب را از چه زمانی باید محاسبه کرد؟
ج - بنا بر احتیاط واجب نیمه شب را از اول غروب آفتاب تا طلوع فجر حساب نماید.
65. کفاره ترک بیتوته در منی از روی علم و عمد برای کسی که جزو هیچ کدام از موارد استثنا نباشد، چیست؟
ج - برای هر شب یک گوسفند کفاره دهد.
66. اگر بیتوته در منی را از روی جهل یا نسیان ترک کند، آیا کفاره واجب می‌شود؟
ج - اگر جاهل قاصر باشد یا فراموش کند، بنا بر احتیاط مستحب برای هر شب یک گوسفند کفاره دهد.
67. شبان و بیماری که بیتوته در منی بر آنها واجب نیست، در صورت ترک بیتوته، آیا کفاره برای آنها واجب می‌شود؟
ج – بنا بر احتیاط مستحب برای هر شب یک گوسفند کفاره بدهد.
68. کفاره ترک بیتوته در منی را در چه محلی باید ذبح کند؟
ج - بنا بر احتیاط مستحب در منی ذبح کند و می‌تواند بعد از مراجعت در محل خود ذبح نماید.
69. کسانی که از رمی در روز معذورند، آیا رمی شبانه مقدم است یا نایب گرفتن در روز؟
ج- برای معذورین، رمی در شب جایز است و نمی‌توانند در روز نایب بگیرند.
70. آیا استنابه رمی از طرف معذوری که می‌تواند اذن دهد، بدون اذن او جایز است؟
ج - اگر نایب از رفع عذر معذور، مأیوس باشد، لازم نیست از او اذن بگیرد، اگرچه گرفتن اذن احوط است و اگر معذور نتواند اذن بدهد، اذن معتبر نخواهد بود.
71. اگر از رمی معذور باشد و پس از رمی نایب، عذر بر طرف شود، آیا لازم است رمی را خودش انجام دهد؟
ج - اگر مریض یا معذور مأیوس از خوب شدن است، اگر عذر او برطرف شد لازم نیست خودش رمی کند؛ ولی اگر مأیوس از خوب شدن نیست، می‌تواند نایب بگیرد، ولی اگر خوب شد احتیاط واجب آن است که خودش رمی کند.
72. آیا تقدیم قضای رمی روز قبل بر ادا مقدم است؟
ج - واجب است قضا را بر ادا مقدم بدارد.
73. خروج از منی قبل از ظهر روز دوازدهم جایز است؟
ج - خروج از منی قبل از ظهر حرام است و در این حکم فرقی بین زن و مرد نیست.
74. اگر کسی قبل از ظهر روز دوازدهم از منی خارج شود، آیا لازم است به منی برگردد؟
ج - خروج حرام است و اگر خارج شد، لازم نیست برگردد.
75. تقدیم اعمال مکه بر وقوفین برای چه کسانی جایز است؟
ج – برای چند گروه جایز است که اعمال مکه را بر وقوفین مقدم بدارند.
اول: زن‌هایی که ترس آن را دارند که برگشتن از منی و هنگام اعمال مکه حائض یا نفساء شوند و پاک نشوند و نتوانند در مکه بمانند تا پاک شوند.
دوم: پیر مردها یا پیر زن‌هایی که از طواف در موقع مراجعت از منی به علت زیادی جمعیت یا از برگشتن به مکه، عاجز باشند.
سوم: اشخاص بیماری که پس از برگشتن به مکه، به علت زیاد بودن جمعیت بترسند نتوانند طواف کنند.
چهارم: کسانی که می‌دانند تا آخر ماه ذی الحجة، به جهتی برای آنها طواف و سعی ممکن نمی‌شود.
76. آیا خائفین از ازدحام می‌توانند اعمال مکه را بر وقوفین مقدم بدارند؟
ج – نمی‌توانند اعمال حج را بر وقوفین مقدم بدارند.
77. آیا پیر مردها و پیر زن‌هایی که در اثر ازدحام عاجز از طواف هستند، می‌توانند طواف نساء را ضمن اعمال مکه مقدم بدارند؟
ج – آری، می‌تواند با بقیه اعمال مقدم بدارد.
78. کسانی که اعمال مکه را بر وقوفین مقدم کرده‌اند، کدامیک از محرمات احرام بر ایشان حلال می‌شود؟
ج - هیچ یک از محرمات احرام حلال نمی‌شود، مگر بعد از حلق یا تقصیر و رمی جمره.
79. آیا نیابت بچه ممیز در حج صحیح است؟
ج – بنا بر احتیاط واجب در حج کافی نیست.
80. اگر شخص مستطیع حج را به نیابت از دیگری انجام دهد، آیا مجزی است؟
ج - در صورتی که عالم به حکم و یا جاهل مقصر باشد، آن حج باطل است.
81. اگر خانمی نایب شود و پس از درک مسمای وقوف در شب عید به منی برود و برای وقوف بین الطلوعین برنگردد، آیا از منوب عنه مجزی است؟
ج - از منوب عنه مجزی است.
82. کسی که از قرائت صحیح معذور است، آیا جایز است از طرف دیگری نایب شود؟
ج - جایز نیست.
83. آیا در منوب عنه بلوغ شرط است؟
ج- در منوب عنه بلوغ معتبر نیست.
84. آیا در منوب عنه، اسلام شرط است؟
نیابت از کافر مقصر معاند، صحیح نیست؛ اما کافر قاصر که از اعمال نیک بهره‌مند می‌شود مانند مسلمانان می‌باشد.
85. آیا در منوب عنه، عقل شرط است؟
ج- در منوب عنه عقل معتبر نیست، بنابراین اگر در زمانی که عاقل بوده حج بر او مستقر گشته و سپس دیوانه شده و از دنیا رفته و یا امید بهبودی در او نمی‌باشد، واجب است از مال او برایش نایب بگیرند تا حجش را به‌جا آورد.
86. حکم عدول از مرجع مساوی به مساوی دیگر را مشخص کنید.
ج – احوط، عدم رجوع است در مسائلی که به فتوایش عمل نموده و تقلید محقق شده است و تخییر در متساویین مخصوص مواردی است که تقلید محقق نشده باشد.
87. حکم بقا بر تقلید از میّت در صورت شک در اعلمیت حیّ چیست؟
ج - بقا بر تقلید از مجتهد میّت جایز است نه واجب، هر چند مجتهد میّت اعلم باشد.
88. حکم بقا بر تقلید از میّت در فرض تساوی مجتهد فوت شده با مجتهد زنده چیست؟
ج - جایز است.
89. در احتیاط واجب، اگر عمل مکلف مطابق با فتوای فالاعلم باشد، کافی است یا باید قصد رجوع به فالاعلم داشته باشد؟
ج - باید قصد رجوع داشته باشد، مگر در جاهل قاصر.
90. انتهای محل مسح پا کجاست؟
ج - برآمدگی روی پا.
91. اگر کسی غسل مسّ میّت را فراموش کند و در آن حال نماز بخواند و روزه هم بگیرد، آیا صحیح است؟
ج – بنا بر احتیاط واجب نماز باطل است، ولی روزه‌اش صحیح است.
92. حکم جنبی که می‌خواهد روزه بگیرد، اگر عمداً غسل و تیمم نکند، چیست؟
ج - در رمضان و قضای آن باید غسل کند، ولی در غیر آن بنا بر اقوی جایز است روزه بگیرد، گرچه احتیاط مستحب است غسل کند.
93. اگر بانویی غسل حیض را فراموش کند و روزه مستحبی بگیرد، آیا صحیح است؟
ج - روزه مستحب بدون غسل اشکال ندارد، ولی احتیاط مستحب است.
94. کدامیک از اغسال مجزی از وضو است؟
ج - همه اغسال وارده مجزی از وضو است.
95. کسی که عادت عددیه داشته و بیش از عدد عادتش خون دیده، آیا تمام آن حیض است؟
ج - اگر از ده روز تجاوز نکند حیض و اگر تجاوز کند، مازاد بر عادت استحاضه است.
96. آیا خروج خون از مهبل برای ابتدای حیض شرط است؟
ج – آری، شرط می باشد، ولی اگر خون به فضای فرج رسیده و خارج نشده است، بنا به احتیاط واجب بین تروک حائض و افعال طاهر جمع کند و بعید نیست جواز اخراج دم به وسیله‌ای و اگر خارج کرد احکام حیض را دارد.
97. خانمی که پس از پاک شدن از حیض، طواف و نماز آن را انجام داده و مجدداً قبل از ده روز لکه بینی داشته، آیا طوافش صحیح است؟
ج- اگر خون از روز دهم تجاوز نکرده، در وسعت وقت باید طواف و نماز را اعاده کند و در ضیق وقت، اعاده ندارد و عمل به اماریت عادت موجب اجزاء در ضیق وقت می باشد.
98. اگر خانمی پس از 61 سالگی خونی ببیند که دارای صفات حیض است، وظیفه‌اش چیست؟
ج - همه زن‌ها - چه سیده و چه غیر سیده - بعد از پنجاه سالگی، خون‌هایی که می‌بینند اگر صفات حیض را داشته باشد، حیض حساب می‌شود و اگر صفات حیض ندارد، استحاضه است و اگر شک داشته باشد، محکوم به استحاضه است.
99. انجام طواف و نماز در نقاء متخلل، اگر با ایامی که خون دیده از ده روز تجاوز نکند، آیا صحیح است؟
ج - پاکی بین دو خون اگر مجموعاً از ده روز تجاوز نکند، محکوم به حیض است.
100. آیا حائض و نفساء می‌توانند در مسجد النبی توقف یا تردد نمایند؟
ج - توقف و تردد در مسجدالحرام و مسجد النبی، حرام است.
101. آیا مستحاضه کثیره برای ورود به مسجدالحرام باید غسل کند؟
ج - باید غسل کند.
102. اگر بسم الله را به قصد سوره‌ای بگوید، آیا می‌تواند بدون گفتن بسم الله جدید سوره دیگر بخواند؟
ج -باید مجدداً بسم الله را بگوید و اگر برای توحید و جحد بوده است، نمی‌تواند سوره دیگری بخواند.
103. آیا بسم الله الرحمن الرحیم جزء سوره است یا نه؟
ج - بسم الله جزء سوره است.
104. حکم تکلیفی و وضعی رعایت مد در قرائت را بیان کنید.
ج- بهتر است در کلمات مد را رعایت کند.
105. در قرائت، وقف به حرکت و وصل به سکون چه حکمی دارد؟
ج - احتیاط مستحب است وقف به حرکت و وصل به سکون ننماید.
106. آیا سجده بر غیر مایصح السجود علیه در مسجد النبی جایز است؟
ج - سجده در مسجد النبی روی فرش‌ها به حکم تقیّه مداراتی، جایز است.
107. حکم اقتدا در جماعت اهل سنت چیست؟
ج - نماز جماعت در مسجد النبی و مسجدالحرام، به حکم تقیّه مداراتی مجزی است.
108. آیا در اقتدا به جماعت اهل سنت بین نماز ادا و قضا فرقی وجود دارد؟
ج - بین ادا و قضا تفاوت نیست.
109. محدوده تخییر در مکه و مدینه کجاست؟
ج - در همه مکه و مدینه -حتی محله‌های توسعه یافته - بین قصر و اتمام مخیّر است.
110. آیا تصرف در مال متعلّق خمس، بدون پرداخت خمس آن جایز است؟
ج – نمی‌تواند تصرف کند، مگر به اندازه خمس باقی بگذارد و قصد دادن خمس را داشته باشد.
111. مبدأ سال خمسی قهری است یا انتخابی؟ ملاک آن چیست؟
ج - قهری است. تاجر، کاسب، صنتعت‌گر و مانند اینها از وقتی که شروع به کاسبی می‌کنند اگر یک سال بگذرد و کسی که شغلش کاسبی نیست مانند زارع و باغدار از زمانی که فایده برده اگر یک سال بگذرد، باید خمس مازاد مخارج سال را بپردازد.
112. اگر با پول قرضی ثبت نام کند و قبل از پرداخت قرض به حج مشرف شود، آیا خمس به آن تعلق می‌گیرد؟
ج - خمس ندارد.
113. اگر از درآمد بین سال برای حج و عمره ثبت نام کند و در سال اول مشرف نشود، آیا به اصل پول خمس تعلق می‌گیرد؟
ج - خمس تعلق نمی‌گیرد.
114. آیا پول ثبت نامی حج و سود آن خمس دارد؟
ج - چنانچه از درآمد سال ثبت نام کرده یا پول واریزی متعلّق خمس نباشد، اصل و سود آن خمس ندارد.
================================================================
نحوه ارتباط با روحانیون بعثه حضرت آیت الله العظمی صانعی (مدظله العالی)
پایگاه اطلاع رسانی
صفحه اینستاگرام
کانال تلگرام
www.saanei.org
www.saanei.xyz
https://www.instagram.com/ayatullah.saanei
http://t.me/saanei_office
شماره همراه جهت ارتباط از طریق برنامه تلگرام : 09107573539

شماره های تماس جهت پاسخگویی به مسائل حج
00966548359707
00966541356276
00966563230113
00989122510007

تاریخ: 1396/5/22
بازدید: 42827



....

نام
پست الکترونيکي
وب سایت http://
نظر
کد امنیتی کد امنیتی
کد امنیتی


کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org