Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: مصاحبه ها
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: حضرت آیت الله العظمی صانعی در گفتگو با خبرنگار دانماركى، آقاى جان راونس
حضرت آیت الله العظمی صانعی در گفتگو با خبرنگار دانماركى، آقاى جان راونس دنيا نمى تواند به حقوق بشرى كه در اسلام وجود دارد برسد، زيرا حقوق بشر يعنى برابرى حقوق همه انسانها

حضرت آية الله العظمى صانعى با ذكر مطلب فوق در پاسخ به پرسش جان راونس، خبرنگار دانماركى، پيرامون لزوم تغيير وضعيت آينده در مورد نظام جمهورى اسلامى فرمودند:

در عنوان جمهورى اسلامى ديگر هيچ تغييرى بوجود نخواهد آمد و نبايد بيايد، چون معناى اين عنوان حاكميت توده مردم بر سرنوشت خود و تصويب قوانين بوسيله نمايندگان مردم و اجرا آن توسط دولتى است كه خود مردم آنرا، باشرايط خاصه اش انتخاب كرده اند، قوانين جزايى و حقوق مدنى نيز بايد از مجلس بگذرد در ضمن بايد منطبق با موازين اسلام باشد. وقتى ما مسأله موازين اسلام را مطرح كنيم هيچ اشكالى در قانونگذارى پيش نمى آيد و به نظر بنده، كمتر پيش آمده كه قوانين مصوب مجلس شوراى اسلامى در طول اين مدت بر خلاف موازين اسلامى باشد، در ضمن دنيا، غير از اين را هم نمى پذيرد چرا كه هم مردم و حاكميت مردم در آن لحاظ شده (جمهورى) و هم قوانين جزايى و مدنى كه زير سايه اسلام آمده، چون مردم مسلمان هستند خواسته اند آن قوانين اجرا و تصويب بشود منتها تصويب آن قوانين بوسيله نمايندگان و منطبق با موازين اسلام صورت مى گيرد، و در انطباق با موازين اسلام نيز هيچ مشكلى پيش نمى آيد، هيچ خشونتى در جزائيات اسلام وجودندارد، اما ممكن است در سليقه ها و اجرا، اختلاف و يا تغييرى بوجود بيايد، يعنى سليقه بايد به اين برگردد كه قانون خلاف موازين اسلام، كه در قانون اساسى آمده يعنى قانونى كه تمام فقهاء آن را نادرست بدانند. اين را مى گويند خلاف اسلام، كه اگر كسى عمداً آن را مرتكب بشود مجازات مى شود، مثل اينكه گفته بشود مشروب فروشى آزاداست، اعمال نا مشروع آزاداست، پس تغيير سليقه و تغيير كيفيت اجرا، يك بحث خارجى است و ممكن است محقق بشود اما خود جمهورى اسلامى تغيير نخواهد كرد.

ايشان همچنين در سخنانى راجع به مسئله حقوق بشر افزودند: دنيا نمى تواند به حقوق بشرى كه در اسلام هست برسد زيرا حقوق بشر يعنى برابرى همه انسانها از نظر حقوق، بنده اين برابرى را نوشته و پيرامون آن بحث كرده ام و چوب آن را نيز مى خورم، سابق بر اين هم بعضى فقهاء چوب بعضى مسائل را خورده اند!

بنابر اين اسلام، حقوق بشر دارد و مسئله مليت نژاد و رنگ در آن مطرح نيست، همه از نظر حقوق مساوى هستند، خون بها و مجازاتها يكى است، زن و مرد در همه حقوق برابر هستند، حجاب، ظلم به زن نيست، خدمت به زن است، در باب ارث هم، چنانچه ما قبلا و بارها بطور مشرح و مبسوط گفته ايم عين عدالت است كه توضيح آن در جاى خود آمده، زن هم مى تواند تمام مقامات مملكتى را كسب كند، همچنين همه انسانهايى كه مال آنها محترم است، جان آنها نيز محترم است لذا اگر كسى غير مسلمانى را عمداً بُكشد مثل اين است كه مسلمانى را عمداً كشته، بر همه ماست كه با توجه به تبلغيات گسترده امروز عليه اسلام، بگوئيم اين دين بيش از آنچه كه امروز دنيا طرفدار حقوق بشر است از حقوق بشر حمايت مى كند، و اگر جايى به نظر برسد بنوسيد تا بنده جواب بدهم.

تاریخ: 1382/5/23
بازدید: 15907



....

نام
پست الکترونيکي
وب سایت http://
نظر
کد امنیتی کد امنیتی
کد امنیتی


کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org