Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: مصاحبه ها
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: حضرت آیت الله العظمی صانعی در گفتگو با خبرنگار روزنامه لاپرس كانادا، خانم لورا جولى
حضرت آیت الله العظمی صانعی در گفتگو با خبرنگار روزنامه لاپرس كانادا، خانم لورا جولى متهم در فرهنگ شیعه و فقه اسلامى حكم اسیر را دارد یعنى باید در نهایت مهربانى با او رفتار كرد، تمام شرایط رفاهى باید براى متهم فراهم باشد و حقوق افراد در زمان بازداشت بسیار محترم است.

حضرت آیة الله العظمى صانعى با بیان مطلب فوق در پاسخ به پرسش دیگرى از خانم لورا جولى خبرنگار روزنامه "لاپرس" كانادا درباره به یاد آوردن حوادث روزهاى اول انقلاب و احساس قلبى ایشان در زمان ورود رهبر فقید انقلاب حضرت امام خمینى(قدس سره) به ایران فرمودند:

بهترین حالات و بهترین زمانهاى زندگى من زمانى بود كه خبر بازگشت امام امت سلام الله علیه به ایران اعلام شد. و ما موفق شدیم صورت مبارك ایشان را ببینیم و سخنان گهر بارشان را بعد از مدتها بشنویم ایشان كسى بود كه بدون هیج توقعى براى ملت خود كار مى كرد و تمام اعمالش براى رضاى خداوند بود. در حقیقت جان و روح ملت به ایران بازگشته بود و من نیز بسیار خوشحال بودم.

معظم له در پاسخ به پرسش دیگر لورا جولى در مورد اینكه: اگر امام خمینى در قید حیات بودند و ایران امروز را مى دیدند از چه چیز آن خوشحال و از چه چیزهایى آزرده خاطر بودند؟ افزودند: نگرانى ایشان از برخى اختلافات بود و برخى تجاوزهائى كه به حقوق افراد شده و مى شود همچنین از برخى ضربه هائى كه به حوزهاى علمیه وارد شده و مى شود، اما از سوى دیگر ایشان از اینكه مسائل اسلامى بطور واضح مطرح مى شود و انسانها بدنبال كسب حقوقشان هستند، خوشحال مى شدند همچنین از اینكه دانشگاهها بطرف احقاق حقوق خود و البته بطرف تحقیق و مطالعه به پیش مى روند، خوشحال بودند، از اینكه حوزهاى علمیه بطرف استقلال پیش مى روند، خرسند مى شدند.

مرجع تقلید شیعیان،در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار كانادایى مبنى بر اینكه پانزدهم اكتبر زمان برگزارى دادگاه متهمین به قتل یك شهروند كانادایى، ایرانى است ما مى خواهیم بدانیم از دیدگاه فقهى و قوانین ا سلامى، نقش حقوق اسلامى در دادگاههاى ایرانى چگونه است و به وضعیت متهم و حقوق مقتول چگونه رسیدگى مى شود؟ فرمودند: البته این سؤال، پاسخ صریح ندارد چرا كه این قتل هنوز محل اختلاف است و لذا آنچه كه در جریان است نمى تواند معیار حقوق اسلامى باشد. ولى در فرهنگ شیعه و فقه اسلامى یك متهم حكم یك اسیر را دارد، یعنى باید بهترین روش زندگى و بهترین مهربانى ها در مورد او انجام شود. تمام شرائط رفاهى باید، براى متهم فراهم باشد، ـ در فقه اسلامى، حقوق افراد آنقدر در زمان بازداشت محترم است كه هیچ مقامى حق ندارد بدون رضایت فرد مذكور، حتى ناخون هاى او را كوتاه نماید، چه رسد به اینكه شكنجه بشود و یا سر او را به سنگ بزنند یا طورى عمل كنیم كه سر او به سنگ بخورد، تمام اینها از نظر فقه شیعه حرام، گناه و سبب مجازات است، و اگر ادامه چنین رویه اى به سر حد كشتن رسید (مثل كشتن دیگران) از نظر فقه شیعه هر كسى چه مباشر در قتل و چه دستور دهنده وبلكه همه افرادى كه در كشتن او دخیل بوده اند باید مجازات شوند در هر پست و مقامى باید مجازات بشود، چون جان انسانها از نظر فقه شیعه ارزشمندترین جان است و در منطق قرآن كشتن، یك انسان به منزله كشتن تمام انسانها است و اسلام دین رأفت و رحمت است نه دین زحمت و اذیت.

حضرت آیة الله العظمى در پاسخ به پرسش خانم جولى در مورد اعدامهاى اوایل انقلاب و میزان مشروعیت آن موارد و همچنین مجازات مجرم سیاسى افزودند: شاید آن اعدامها و خصوصاًً اعدامهائى كه در زمان امام خمینى حسب دستور دستگاه قضائى انجام مى شده دلایلى داشته است اما، مجازات گناه سیاسى، اعدام نیست، بلكه امیر المؤمنین صلوات الله و سلامه علیه با مجرمین سیاسى برخورد مسالمت آمیز داشت ،مگر اینكه اسلحه بدست بگیرند و دست به ترور و كشتار بزنند كه در آنصورت با آنان برخورد مى شود. گروهكهاى سیاسى در ایران تا موقعى كه دست به اسلحه نبرده بودند و ترور نمى كردند مورد تعرض و برخورد حكومت قرار نمى گرفتند.

ایشان همچنین در پاسخ به پرسش دیگرى در مورد حقوق زنان و ازدواج موقت افزودند: از نظر اسلام حقوق زن و مرد مساوى است ولو ممكن است همانند نباشد ولى عین عدالت است و تساوى و برابرى در آن و جود دارد، به نظر بنده جان و خون زن به اندازه جان و خون مرد ارزش دارد، یعنى برابر هستند و مجازات كشنده زن با مجازات كشنده مرد با هم برابر است. خونبها و دیه آنها مثل هم است. در باب طلاق برابرى و عدالت است. اگر مرد بخواهد زن را طلاق بدهد، مى تواند،لكن باید مهریه او را بدهد زن هم اگر بخواهد طلاق بگیرد و مهریه را هم بگیرد این ظلم به مرد است، ولى اگر زن بخواهد طلاق بگیرد و مهریه را نگیرد حسب نظر بعضى از فقهاء و نظر بنده واجب است مرد او را طلاق بدهد، بنابر این، باب طلاق، عادلانه است و هیچ ظلمى به مرد یا زن در آن وجود ندارد حتى از نظر ما زنها مى توانند بالاترین مناصب مملكتى را نیز كسب كنند. ازدواج موقت نیز امرى است، براى مواقع ضرورت و موارد نیاز، شبیه مواردى كه در هنگام جنگ، سربازها دركنار همسرانشان نباشد اینها براى اطفاء غریزه مى توانند، مدت كوتاهى ازدواج موقت نمایند، اما زندگى كردن به صورت ازدواج دائم است و عقد موقت براى مواقع ضرورت مى باشد آنهم به گونه اى كه همسر دائم اذیت نشود والا به نظر بنده حرام است.

آخرین پرسشهاى خبرنگار كانادایى نیز درباره مسائلى از قبیل تأثیر دو حوزه نجف و قم بر یكدیگر، موضوع جوانان و مسئله حجاب بود كه با پاسخهاى حضرت آیة الله صانعى روبرو شد: دو حوزه نجف و قم مثل دو دانشگاه هستند كه یكدیگر را كمك مى كند چون هر دو یك هدف را دنبال مى كنند. بسیار خوب است جوانان به دنبال دانش و علم و پیشرفت مملكت، همراه با دینى آگاهانه باشند، كارى كه در اوایل انقلاب انجام مى دادند.

اما حجاب (به لحاظ اجبارى یا اختیارى بودن). تابع قانون و قانونگذار مى باشد، یعنى قانونگذاران مى توانند آنرا اجبارى كنند. و حجاب به لحاظ تأكید شارع مقدس، امرى مسلم براى زن است و در ادله و مستندات ما جزو مسلمات است بنده اخیراً نیز به این عقیده رسیده ام كه مرد هم باید داراى پوشش باشد، در فرهنگ اسلامى و شیعى، بى بند وبارى محكوم است، و بقول شهید مطهرى، حجاب مصونیت است نه محدویت.

تاریخ: 1382/8/28
بازدید: 17001



....

نام
پست الکترونيکي
وب سایت http://
نظر
کد امنیتی کد امنیتی
کد امنیتی


کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org