Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: مصاحبه ها
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: حضرت آیت الله العظمی صانعی در گفتگو با خبرنگار هفته نامه نیوز اتریش، آقاى توماس سیفرت
حضرت آیت الله العظمی صانعی در گفتگو با خبرنگار هفته نامه نیوز اتریش، آقاى توماس سیفرت

حضرت آیت الله العظمى صانعى مرجع تقلید نواندیش شیعیان جهان در پاسخ به پرسش توماس سیفرت از هفته نامه نیوز اتریش در باره ارتباط میان مسیحیت و اسلام و گفتگوى تمدنها با توجه به دیدار رئیس جمهور این كشور از ایران فرمودند:

خود مسیحى ها با مسلمانها به توافق خواهند رسید، البته تا حدى هم رسیده اند ولى از دولتها و قدرتها هیچ امیدى نیست، چون دولتها بدنبال حاكمیت و حفظ قدرت هستند و هر از گاهى سیاستشان تغییر مى كند ولى مسیحیت و اسلام و توده هاى مردم مى خواهند همیشه باهم باشند و بهترین شاهد این است كه ما و شما الان نشسته ایم و با یكدیگر صحبت مى كنیم.

مرجع تقلید شیعیان در پاسخ به پرسشى در خصوص منشاء حجاب و زمانمند بودن احكامى چون سنگسار در قرآن افزودند:

هر نظامى، براى خودش قوانینى دارد كه باید رعایت شود. درایران هم آنچه كه قانون مجلس است و نمایندگان مردم تصویب كرده اند باید عمل شود ولى حجاب از نظر فردى و شرعى یك وظیفه واجب الهى است و مشكل جوانها حجاب نیست، بلكه فشارهاى جانبى چون حمله به دانشگاهها و قتل هاى زنجیره اى است كه به آنها وارد مى شود.

اما در مورد احكام اسلامى باید گفت: احكام اسلام براى همیشه است و منحصر به زمان خاصى نیست، لكن اثبات جرم زنى كه خیانت كرده است مشكل و حتى غیر ممكن است. اسلام براى چنین وضعیتى دو راه دارد. اول اینكه فرد خاطى وقتى به اشتباهش پى برد و چهار مرتبه اقراركرد، مجازات مى شود، بى جهت نمى توان كسى را سنگسار كرد. اقرار و اعتراف زمانى ارزش دارد كه برخاسته از وجدان دینى و فطرى فرد باشد و ترس و زندان در چنین مسائلی، هیچ ارزشى ندارد.

ایشان در آخرین بخش از سخنان خود با تاكید بر اینكه اسلام راه اثبات را به گونه اى قرار داده كه محقق نمى شود افزودند:

اسلام با قانون مى فهماند كه چنین جرایمى، چقدر سنگین است و مجازاتش هم سنگینتر، ولى از طرف دیگر نشان داده كه فرد مى تواند گرفتار نشود، حالا اگر كسى خودش خواست كه گرفتار بشود ما نمى توانیم جلو او را بگیریم. راه دیگر این است كه چهار نفر عادل بگویند ما چنین جرمى را دیدیم و هر چهار نفر شهادت بدهند كه البته چنین چیزى نوعاً محقق نمى شود.

بنابراین اسلام راه اثبات را به گونه اى قرار داده كه محقق نمى شود، از طرفى بین علما در اجراى سنگسار، دست بریدن و. .. اختلاف است. برخى از بزرگان مانند میرزاى قمى معتقدند كه چنین مواردی، مربوط به امام زمان مهدى موعود (علیه السلام) است و ما اصلا تكلیف نداریم. بنابراین مى بینید كه به اسلام ایرادى وارد نیست حتى اگر اندكى دقت كنید در مى یابید كه اسلام چه راه ظریف و مستدلى را براى اثبات چنین جرمى قرار داده است، اما اینكه به آن عمل نمى شود، بحث دیگرى است.

تاریخ: 1382/11/1
بازدید: 16005



....

نام
پست الکترونيکي
وب سایت http://
نظر
کد امنیتی کد امنیتی
کد امنیتی


کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org