بسمه تعالى
در ابتداى اين ديدار خبرنگار آسيا تايمز ضمن ابراز خوشحالى و تشكر ازمحضر معظم له گفت:
براى بنده كمال افتخار است كه ما را به حضور پذيرفتيد و ما خدمت رسيدم تا نقطه نظرات حضرت عالى را پيرامون مبانى فقهى و مسائل مربوط به حقوق زن در اسلام و مقايسه آن با حقوق زنان دردنيا بدانيم.
حضرت آية الله العظمى صانعى نيز ضمن تشكر و خوش آمد گويى فرمودند:
من از اين كه مى بينم امثال شماها به دنبال يافتن نظر اسلام در مورد حقوق انسان ها، خصوصاً زن ها هستيد، خوشحالم، واميدوارم روزى بيايد كه بتوانيم نظر واقعى اسلام را به جهان بشريت عرضه كنيم. معظم له در ادامه پيرامون بينش حقوقى اسلام فرمودند: دو اصل اساسى بايد مورد توجه قرار گيرد و همچنين كه بايد مورد توجه همه انسان ها نيز باشد. اصل اول: آفريننده انسان براى خلقت همه افراد بشر، به خود تبريك و تحسين گفته( فتبارك الله احسن الخالقين) بنابراين از نظر حقوقى نمى شود بعضى بر بعضى ديگر داراى تفاوت باشند، چون اگر تفاوتى باشد، خلاف مبارك بودن امر خلقت است. اصل دوم: كه در اسلام و اخلاق، فوق العاده روى آن عنايت و تكيه شده و در حقيقت زيربناى همه اخلاق و حقوق انسانى است اين است كه، هر كسى بايد براى ديگران دوست بدارد آنچه را آكه براى خود دوست مى دارد، و دشمن بدارد آنچه را كه براى خود دشمن مى دارد. بنابراين، هر انسانى كه بخواهد راجع به حقوق اجتماعى انسان ها سخن بگويد با توجه به اين اصل، آنچه كه به ضرر آنها و تبعيض محسوب مى شود نمى گويد و نمى پذيرد كه از حقوق الهى و اسلامى باشد چون خلاف آن فكر و اصل است. با توجه به اين دو اصل انسانى و اسلامي، بنده معتقدم هيچ تبعيضى از نظر اسلام در حقوق انسان ها وجود ندارد، نه از نظر رنگ و نژاد و نه از نظر جغرافيا و نه از نظر مذهب و مليت، چرا كه همه انسان ها فرزندان آدم و حوا هستند و تا زمانى كه انسان هستند با يكديگر برابرند.
حضرت آية الله العظمى صانعى در جواب اين سوال كه چگونه مى توان اين تناقض و تفاوتى كه ميان شيعه و سنى وجود دارد را توجيه كنيم؟ فرمودند:
اين تناقض در برداشت است و بحث ما راجع به حقوق است.
معظم له در مورد اين سوال خبرنگار كه از نظر حضرت عالى چه تفاوت هايى بين زن و مرد وجود دارد؟ فرمودند:
از نظر اسلام زن و مرد هيچ تفاوتى با يكديگر ندارند و ما پيرامون تساوى حقوق زن و مرد به طور مفصل بحث و فصل مشبعى را در اين باب باز كرده ايم و معتقديم تنها در يك مورد تفاوت وجود دارد كه آن تفاوت هم عين عدل است، و اگر در آن مورد اسلام رعايت حال زن را بيشتر ننموده باشد، لااقل همانند مرد با آن برخورد كرده و آن مورد هم مسئله ارث است. ارث فرزند پسر دو برابر ارث فرزند دختر است ولى در عين اين كه ارث پسر دو برابر دختر است ولى باز اين قانون، عين عدل است زيرا اگر ما جمعيت دنيا را دو نفرفرض كرده و ثروت دنيا را هم سه دلار بدانيم ،طبق قانون ارث دو دلار مى دهيم به مرد و يك دلار مى دهيم به زن، در اين جا زن استفاده بيشترى برده چرا كه زن درآمد يك دلار را مالك است و از آن خودش مى باشد، ولى دو دلارى كه سهم مرد است بايد هم متحمل مهريه شود( در هنگام ازدواج) و هم بايد نفقه زن را بدهد، بنابراين مرد هرچه به دست مى آورد بايد با زن مصرف كند، ولى زن درآمدش از آنٍ خودش است لذا مى بينيم كه در اين جا ضررى متوجه زن نشده بلكه در اين زمينه زن و مرد با يكديگر مساوى هستند. پس در اين مسئله هم تفاوتى و جود ندارد.
حضرت آية الله صانعى در جواب آخرين سوال خبرنگار كه از نقطه نظر اسلام چگونه مى توانيم با تهاجم فرهنگ غربى خصوصاً امريكا كه از ابعاد گوناگون درصدد تحميل فرهنگ خود مى باشند،مقابله كنيم؟ فرمودند:
در اين جا بايد دو مطلب مورد توجه قرار گيرد و از يكديگر جدا شود. اول اين كه هر صاحب فكر و انديشه اى كه فرهنگ خودش را درست مى داند حق دارد براى ديگران بيان كند يا نه؟ كه پاسخ مثبت است و اساساً انبيا و پيامبران الهى و طرفداران كليه مكاتب به دنبال گسترش مكتب و فكر و انديشه خود هستند. بنابراين نمى توان گفت كسى كه چيزى را حق مى داند نگويد، و اجازه انتشار و ارائه آن را نداشته باشد، و لى ديگرانى كه اين فكر را باطل مى دانند بايد، با ايجاد يك بستر فكرى مناسب و يك برنامه مدون اعتقادى براى مردم، جلو اينگونه افكار باطل را بگيرند. دوم آن كه سوء استفاده قدرت ها از فرهنگ و انديشه هاى غلط در جهت انحراف در افكار عامه مردم، گناهى است بزرگ و نابخشودني، و اين از نظر مكتب ما امرى است مذموم و مورد نكوهش، ومتاسفانه كل قدرت هاى بشرى در طول تاريخ معمولا چنين بوده اند وظلم و تعدى به حقوق ساير ملت ها مربوط به قدرت هاست نه ملت ها.
من اميدوارم كه روزگارى براى بشريت برسد كه انديشه هاى درست كه مى تواند در جهت تكامل معهود و عروج مقصود انسان، موثر باشد، حاكميت پيدا كند.
تاریخ: 1380/3/1