حضرت آیت الله العظمی صانعی در گفتگو با کانال 6 تلویزیون اسپانیا ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشتند: «وحدت انسانها مسأله ای است که خداوند وعده آن را در قرآن به ما داده است، و ما معتقدیم که روزی خواهد آمد که دوگانگی و یا چندگانگی میان انسانها از بین خواهد رفت.»
ایشان با بیان این که یکی از راههای رسیدن به این وحدت، پیگیری ایده گفتگوی تمدنهاست فرمودند: «روشنفکران و اسلام شناسانی که هم جوامع بشری را می شناسند و هم اسلام را، باید بنشینند و با اندیشمندان سایر مذاهب برای نیل به مشترکات انسانیت با یکدیگر گفتگو کنند، و من امیدوارم در گفتگوی تمدنها به جایی برسیم که دیگر در دنیا سخنی از جنگ و ترور در میان نباشد و همه مسائل با گفتگو و مذاکره حل شود، و به تعبیر امام راحل )سلام الله علیه( به جایی برسیم که همه اسلحه ها به قلم تبدیل شود و همه مسائل از طریق گفتن و نوشتن، حل و فصل شود.»
آیت الله العظمی صانعی در ادامه ضمن تجلیل از نقش خبرنگاران در بیان مشکلات جوامع انسانی از طرق مسالمت آمیز فرمودند: «بسیار جای تأسف است که خبرنگاران که وظیفه نقل مسائل و مشکلات جوامع انسانی را برعهده دارند، مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.»
آیت الله العظمی صانعی در بخش دیگری از سخنان خویش و در پاسخ به سؤالی در خصوص رابطه دین و سیاست در ایران فرمودند: «در جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی، حاکمیت مردم در چارچوب موازین اسلام است، و ضمن این که دموکراسی به معنای کامل وجود دارد، دیانت هم عین حقوق مردم است.»
ایشان افزودند: «از نظر تئوری و از نظر قانون اساسی، هیچ ایرادی به پیوند دین و سیاست وارد نیست، و اگر اشکالی هست، مربوط به حوزه اجراست نه به قانون اساسی و یا اسلام، و اشکالات حوزه اجرا هم در تمام دنیا وجود دارد.»
معظم له همچنین در بخش دیگری از سخنان خویش و در پاسخ به سؤالی در خصوص تضییع حقوق زنان در مواردی همچون سنگسار، طلاق و یا ارث فرمودند: «بحث تضییع حقوق زنان، مربوط به امروز نیست بلکه از گذشته بوده است. در حقوق مدنی هم هست که منشأ آن، افکار دیروز جامعه است که معتقدم امروز این قانون باید مطابق با افکار باز جامعه، تدوین و اصلاح شود.»
ایشان در خصوص اجرای رجم در اسلام فرمودند: «اولا باید دانست که رجم اختصاص به زن نداردو مرد هم مجازات می شود؛ اما دو نکته در این خصوص قابل ذکر است: اول آن که مطابق یک نظر در فقه اسلام، اجرای حدود خاص دوران امام معصوم (علیه السلام) است؛ و دوم این که به آیین دادرسی سنگسار دقت بیشتری شود، چرا که آیین دادرسی آن، حسب اسلام، راه اثبات آن هیچ گاه تحقق پیدا نمی کند. زیرا اولاً یا افراد خاطی باید آن قدر بی حیا شده باشند که همه افراد بی عفتی آنها را ببینند یا این که 4 نفر به یک نحو علیه آنها شهادت بدهند و حتی اگر سه نفر شهادت بدهند و یا 4 نفر به نحو متفاوت شهادت بدهند، وفق قانون، شهود را مجازات می کنند، و دوم این که خود افراد خاطی به خاطر وجدان دینی و ملی خودشان 4 بار به جرمشان اقرار کنند، که طبیعی است کمتر کسی و یا هیچ کس چنین کاری نمی کند بعلاوه این که اگر چهار بار اقرار کردند، حاکم این اختیار را دارد که آنها را ببخشد.»
این فقیه عالیقدر در ادامه با بیان و توضیح سایر موارد، از جمله انحصاری نبودن حق طلاق برای مرد و همچنین موارد مربوط به بحث دیه و ارث فرمودند: «ملاحظه می کنید که قانون اسلام بر اساس آنچه بنده از اسلام برداشت می کنم مشکلی ندارد، بلکه قانون فعلی دچار مشکل است.»
در ادامه این گفتگو خبرنگار کانال 6 تلویزیون دولتی اسپانیا با بیان این جمله که «من از منطق شما قانع شدم» خطاب به آیت الله العظمی صانعی گفت: «معتقدم اگر شما و امثال شما در غرب و مجامع علمی آنجا حضور پیدا کنید، دیدگاه غرب نسبت به اسلام تغییر خواهد کرد.
تاریخ: 1386/2/13