جناب آقاى آندرياس ويگر عضو كميته بين المللى صليب سرخ با مرجع عاليقدر حضرت آية اللّه العظمى صانعى(مد ظله العالى) ديدار و گفت و گو كردند. در اين ديدار معظم له طى سخنان مبسوطى از زحمات و تلاش هاى بى شائبه اعضاى صليب سرخ و هلال احمر تقدير و تشكر كردند. آنچه كه مى خواهيد ويراسته سخنان معظم له مى باشد كه از نظر كاربران گرامى مى گذارنيم.
اعوذ باللّه من الشيطان الرجيم، بسم اللّه الرحمن الرحيم، الحمد للّه رب العالمين، والصلوة والسلام على رسول اللّه وآله الطاهرين.
( وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّن دَعَا إِلَى اللهِ وَعَمِلَ صَالِحاً وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ). فصلت/آيه 33
بنده تصور مى كنم مسئوليت و رسالت بزرگى بر دوش سازمان صليب سرخ و هلال احمر قرار دارد، طبيعى است كه كار آنها پر زحمت و با مشقّت همراه مى باشد، ولى در مقابل اجر معنوى عظيمى بر كار آنان مترتب است. ورود اعضاى صليب سرخ و نيروهاى اين سازمان به مناطق جنگى و بحران زده در گوشه و كنار جهان و كمك و امدادرسانى به مردم نيازمند در اين كشورها، ورود به زندانها و رسيدگى به وضعيت زندانيان در نقاط مختلف، نظارت بر چگونگى مبادله اسراى جنگى و كمك و مساعدت به مردمى كه دچار حوادث و بلاياى طبيعى شده اند، همه اينها و ساير امورى كه صليب سرخ و هلال احمر در كشورهاى مختلف انجام مى دهند در جهت اهداف بشردوستانه و كمك به همنوع صورت مى گيرد، كه مورد رضاى الهى است و در آموزه هاى تمام اديان الهى در مورد آن تأكيد شده است.
خوشبختانه اين كار چون در جهت خدمت به مظلومان و مردم ستم ديده و يا حادثه ديده انجام مى شود، مورد حمايت مردمى قرار مى گيرد و دولت ها و صاحبان قدرت نمى توانند اين اقدامات بشر دوستانه و كمك به انسان هاى نيازمند را محدود كنند، موضوع ديگرى كه قابل توجه است آنكه بنده هنوز موردى مشاهده نكردم كه شخصى از اقدامات و فعاليت هاى صليب سرخ شكايت داشته باشد و اين خود گوياى اهداف مسالمت آميز و دفاع از حقوق بشر اين نهاد است كه به دور از شائبه كسب قدرت يا امور مادى به فعاليت خود ادامه مى دهد.
موضوع مهم ديگرى كه بايد به آن اشاره نمود آن است كه با توجه به اقدامات نوع دوستانه اعضاى صليب سرخ كه در كشورهاى مختلف انجام مى دهند، زمينه بسيار مناسبى براى تبليغ و ارشاد و راهنمايى مردم وجود دارد، چرا كه وقتى شما به يك مجروح جنگى و يا فرد آسيب ديده از بلاياى طبيعى كمك مى كنيد، فرصت خوبى به وجود مى آيد كه بدون هيچ گونه جنبه شخصى و مادى، بهترين شيوه و نحوه زندگى خوب و مسالمت آميز در دنياى امروز را به مردم آموزش بدهيد، و همان گونه كه در آغاز و شروع بحث آيه اى را تلاوت كردم با زيباترين تعبير و سخن بيان شده است، قرآن مى فرمايد: «چه كسى بهتر از آن كسانى كه سخن حق و رفتار درست دارند و مى گويند ما فقط در مقابل حق و عدالت تسليم هستيم.»
چه كسانى بهتر از آن كسانى كه دعوت مى كنند به عدالت، به آزادى، به مهربانى و شفقت، به بشر دوستى و دفاع از حقوق بشر; كه به نظر بنده تمام اين امور به عقيده انسان به خداوند بر مى گردد، كه تمام صفات خوب و نيكو را دارد. اعضاى صليب سرخ و هلال احمر با عمل خوبشان در كمك و امداد رسانى به تمام كسانى كه نيازمند كمك مى باشند و آسيب ديده هستند، نشان دادند كه فقط در مقابل حق تسليم هستند، نه در مقابل دولت ها و قدرت هاى مادى و هوا وهوس. آنها با رفتار خوب، شايسته و انسانى خود به دنيا اعلام مى كنند كه تنها در مقابل حق، عدالت، آزادى، بشر دوستى و حقوق بشر تسليم هستيم.
موضوع ديگرى كه مى خواهم به آن اشاره كنم اين است كه تلاش كنيد تمام آموزه ها، پندها و و نصايحى كه در اديان الهى به آن اشاره شده و در سخنان بزرگان و انسان هاى دانشمند و فرهيخته نيز وجود دارد، براى هدايت انسان ها به سوى كمال، دفاع از عدالت و آزادى و حقوق بشر و احترام به آن كمك گرفت. در حال حاضر، يكى از سازمان هايى كه مى تواند با اين شيوه، بهترين وفاق و وحدت نظر در مخالفت با تروريسم و خشونت و ظلم و جنايت عليه انسان ها را سازماندهى كند، همين صليب سرخ و هلال احمر است كه مورد علاقه مردم است و به آن كمك مى كنند.
امروز، مردم دنيا از جنگ، تروريسم، خشونت، ظلم، بى عدالتى و پايمال كردن حقوق انسان ها تنفّر دارند و آن را محكوم مى كنند، و اگر ملاحظه مى كنيم كه على رغم اين موضوع، هنوز اِعمال زور و خشونت و ترور وجود دارد، منشأ آن قدرت تبليغى دشمنان بشريت، عدالت و آزادى است كه با امكانات مادى وسيعى كه در اختيار دارند، مى توانند برخى از افراد را فريب دهند و آنها را به اين اعمال و كارهاى ضد بشرى ترغيب كنند، علما و دانشمند و نخبگان در جوامع مختلف چنين امكان تبليغى براى ارشاد و راهنمايى را در اختيار نداشتند تا از محاسن آزادى، عدالت، رعايت حقوق مردم بحث كنند.
براى نمونه بنده به يك مورد اشاره مى كنم. مرحوم مقدس اردبيلى يكى از علماى بزرگ و وارسته شيعه مى گويد، اگر شخصى در مسجد يا در يك مركز عمومى نشسته و فرد ديگرى مى خواهد كنار او بنشيند ولى نشستن وى سبب اذيت و آزار آن شخص مى شود، او چنين حقى ندارد، يعنى در فصل تابستان كه هوا گرم است، بايد مقدارى فاصله بگيرد تا گرما آن شخص را اذيت نكند، در يك مورد ديگر حضرت امام خمينى (سلام اللّه عليه) در مباحث علمى كه داشتند، بارها تكرار مى كردند كه لا اله الا اللّه گفتن، اعتقاد به توحيد، يكتاپرستى اختلاف ندارد و هركجا كه حق و عدالت بود، بايد دنبالش رفت.
در آموزه هاى دين مبين اسلام، در مورد رعايت حقوق انسان ها سفارش اكيد شده است كه براى نمونه مى توانيم به رعايت حقوق همسايه اشاره كنيم كه نبى اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمود: آنقدر خداوند در مورد حقوق همسايه به من سفارش نمود كه تصور كردم همسايه از همسايه ارث مى بَرد، هم چنين اسلام عزيز حتى در مورد رعايت حقوق حيوانات توسط انسان ها دستورات و سفارشات زيادى دارد.
رسول گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) فرمود: اگر مورچه اى دانه را گرفته و به لانه مى برد، انسان حق ندارد آن دانه را بگيرد و بخورد، چون او زحمت كشيده و دانه را تهيه كرده است. اساساً علاقه و عاطفه در كنار عقل رشد داده شده، بنابراين، اسلام هم به علاقه و دوستى و عاطفه احترام مى گذارد و هم به عقل و درك و عقلانيت. شما ملاحظه كنيد وقتى بنيانگذار كعبه ] حضرت ابراهيم [ مى خواهد مادرى را به اتفاق فرزندش در يك بيابان گرم و سوزان كه اطرافش كوه هاى سربه فلك كشيده است بگذارد و برود، چنين دعا مى كند: (رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنتُ مِن ذُرِّيَّتي بِوَاد غَيْرِ ذِي زَرْع عِندَ بَيْتِكَ الْمحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلاَةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ). ابراهيم، آيه 37
خدايا! يك عده اى از مردم، فرزندان مرا دوست بدارند. ابراهيم كه بزرگترين پيغمبر در بين پيامبران الهى است، اين گونه دعا مى كند و قطعاً دعايش مستجاب مى شود. اين منطق قرآن و اسلام است. حضرت على بن الحسين ] زين العابدين [ امام چهارم شيعيان كنار قبر اميرالمؤمنين هنگام خواندن زيارتنامه مى فرمايد: «خدايا! مرا در آسمان و زمين محبوب خودت قرار بده، هم اهل آسمان مرا دوست بدارند و هم اهل زمين». در حقيقت امام سجاد(عليه السلام)، دوستى افراد و دوستى همه انسان ها را از خداوند مى خواهد. زيارت امين اللّه و سخنان زين العابدين از زيارتنامه هاى محكم و متقن در نظر شيعه است. وقتى در حرم اميرالمؤمنين از باب القبله وارد مى شويم آنجا نوشته شده: «فاجعل نفسى مطمئنة بقدرك راضيةً بقضائك مولعةً بذكرك ودعائك محبةً لصفوة اليائك محبوبةً في ارضك وسمائك.»
خدايا! من همه خوبان را دوست بدارم، تمام مردم جهان هم مرا دوست بدارند. اين سخن امام زين العابدين است كه گوياى بشر دوستى در بهترين مرتبه است. حال قضاوت كنيد بين اين انديشه و تفكرى كه به نام اسلام و دفاع از اسلام و مردم، خشونت اِعمال مى كند، ظلم و ستم مى كند، شكنجه و آزار و اذيت زندانيان را مجاز مى داند، ترور و آدم كشى را بد نمى داند، تفاوت بنيادينو اساسى وجود دارد.
اساس آيين اسلام بر حب و دوست داشتن انسان هاى ديگر و كمك به آنها و كمك و مساعدت در حقّ يكديگر است.
شما كه به انسان هاى نيازمند در مناطق مختلف كمك مى كنيد، مى توانيد بر اساس آموزه هاى دينى نيز محبت و بشر دوستى را تبليغ كنيد، رهبران مذهبى همواره كارشان اين بوده كه هميشه از حقوق مردم دفاع مى كردند و در اين راه صدمات فراوانى را تحمل كردند. اگر بخواهم از سخنانم نتيجه گيرى كلى بگيرم و در حقيقت عقيده بنده است اينكه:
1. اسلام تمام حقوق انسان ها را بيان كرده و نسبت به آن احترام قائل است;
2. اسلام طرفدار دوستى و محبت و صلح است و هيچ گاه بر دشمنى و جنگ با افراد تكيه نكرده است;
3. اسلام، مجموعه اى از قوانين و دستورات است كه بسيار سهل و آسان است و هيچ قانون مشكلى را براى انسان ها قرارنداده و با هرگونه خشونت، ظلم، بى عدالتى مخالف است و چنانچه اين آيين خوب بيان شود، همه انسان ها آن را مى پذيرند.
از خداوند متعال مى خواهم به همه انسان ها توفيق خدمت هرچه بيشتر به جامعه بشرى عطا فرمايد و زمينه مبارزه اساسى با خشونت و تروريسم را در همه نقاط جهان فراهم سازد تا شاهد جامعه بدون خشونت و ترور باشم. در خاتمه از شما و تمام دوستانى كه در انجام اين كارها كه مورد رضايت خداوند است، فعاليت مى كنند مى خواهم كه بنده را از دعاى خير فراموش نكنند.
تاریخ: 1384/5/18