چرا به كسى كه با بررسى متد اسلامى و فقه اسلامى به برابرى خونبهاى زن و مرد معتقد مى شود، حمله مى كنند. مگر اين حرف چه ضررى دارد، چرا عده اى بى جهت دشمنى مى كنند، اين حرف خيلى غلطى است كه مى گويند عقول زنان ناقص است .
حضرت آية اللّه العظمى صانعى مرجع تقليد نوانديش شيعيان، در ادامه اظهارات و نظرات بيان شده خود درباره زنان و حقوق و آزاديهاى آنان، اين هفته در ديدار با اعضاى كمسيون بانوان استان اصفهان، واعضاى فعال كانونهاى فرهنگى اجتماعى شهرستان اصفهان و مشاورين فرمانداران و امور بانوان استاندارى اصفهان با تاكيد بر مطلب فوق و اشاره به آيه ( يا أيها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحدة وخلق منها زوجها وبث منهما رجالا كثيراً ونساءاً)فرمودند:مطالعه تاريخ و نگاه به زندگى افراد و درس آموختن از زندگى آنها از كارهاى با ارزش در تاريخ بشريّت است در حقيقت انسان بايد از زندگى ديگران درسى بگيرد و به عنوان راهنما در زندگى خود از آنها استفاده كند.
امروز اگر آگاهيهايى نسبت به زنان وجود دارد نتيجه فكر كردن و انديشدن در ابواب مختلف حقيقت و تاريخ اسلام است، و از همين رو است كه گفته اند: «يك ساعت فكر كردن از هفتاد سال عبادت بهتر است». اسلام به زنان فوق العاده خدمت كرده، منتها بعضى مسائل بدلايلى بيان نشده و با ضوابط وكلياتى آمده است.
آية اللّه العظمى صانعى با بيان اينكه «حفظ حقوق زنان درگفتار آسان است اما بايد ديد چگونه عمل مى شود» افزايش آگاهى هاى اين عصر را از ثمرات وجودى مرحوم امام خمينى(سلام اللّه عليه) دانسته و با اشاره به برخى كتابهايى كه چاپ شده و بدبختى هاى جامعه را از وجود زنان مى داند يا آنها را ناقص العقل معرفى مى نمايد، افزودند:اين حرف غلطى است، مگر مى شود خدايى كه به هنگام خلقت بشر، به خود آفرين مى گويد، يك موجود ناقص خلق كرده باشد.
چطور با وجود اين پيشرفتهاى گسترده ميان زنان مى توان به چنين چيزى معتقد شد. چرا به كسى كه با بررسى متد اسلامى و فقه اسلامى به برابرى خونبهاى زن و مرد معتقد مى شود، حمله كنند. مگر اين حرف چه ضررى دارد، چرا عده اى بى جهت دشمنى مى كنند، اين حرف خيلى غلطى است كه مى گويند عقول زنان ناقص است.
با زنها بايد به زيبايى رفتار كرد (وعاشروهن بالمعروف)، و اين عمل خوبى نيست كه مردى بدون رضايت همسر اول، با زن ديگرى ازدواج كند، در تاريخ اسلام هم روايتى از حضرت فاطمه وجود دارد كه ناراحتى ايشان را از ازدواج يك مرد با دو زن نشان مى دهد از آنجا كه بنيان خانواده را در خطر فروپاشى قرار مى دهد. مى شود گفت ازدواج دوم با رضايت همسر اوّلى اشكالى ندارد، البته رضايت بايد واقعى باشد نه اينكه از روى ترس اعلام شود.
ايشان در آخرين بخش از سخنان خود با اشاره به آيه اى كه در ابتداى اين ديدار بيان داشته بودند، هدف از اين آيه را به تفسير مرحوم علامه طباطبايى «رعايت حقوق زنان و عدم ظلم و تبعيض عليه آنان» دانسته و فرمودند:زن و مرد مثل يكديگر آفريده شده اند، همه مثل هم هستيد. بايد با ضد ارزش ها در جامعه مقابله كرد و ارزشهاى كهن و جاهلى را از زندگى مردم ريشه كن ساخت .
تاریخ: 1383/9/6