در تاريخ 23/5 / 1382 اعضاى شوراى مركزى اتحاديه انجمنهاى اسلامى اروپا با مرجع عاليقدر حضرت آية اللّه العظمى صانعى ديدار كردند.
در ابتداى اين ديدار، يكى از اعضاى شوراى مركزى با تشكر از معظم له، ضمن تشريح فعاليتهاى اين انجمن در خارج از ايران گفت:اكثر قريب به اتفاق اين انجمن از دانشجويان دكتراى بورسيه و ايرانيان مقيم در اروپا مى باشند كه بعد از اتمام تحصيلات به كشور ايران باز مى گردند تا در كشور خودمان خدمت كنند، و از جمله فعاليتهاى اين گروه برپايى نمايشگاههاى قرآنى ومراسمهايى مى باشد كه معمولاً در ايام اللّه دهه مبارك فجر و ماههاى محرم و ليالى قدر برگزار مى گردد كه مورد استقبال ايرانيان و مسلمانان آن كشورها قرار مى گيرد، همچنين برگزارى سمينارهاى تخصصى علمى از ديگر فعاليتهاى انجمن است، فعاليتهاى سياسى اتحاديه در غالب موضع گيريهايى است كه به شكل بيانيه و اطلاعيه صادر مى شود .
وى در ادامه گفت: در حال حاضر اتحاديه انجمنهاى اسلامى دانشجويان در اروپا از سه منطقه تشكيل شده. منطقه انگلستان كه 22 انجمن اسلامى در 22 شهر مختلف دارد، منطقه اروپاى شرقى كه در چهار كشور فعاليت دارد و منطقه فرانسه كه در نُه شهر مختلف فعاليت دارند.
سپس يكى ديگر از اعضاى اتحاديه نيز ضمن تشريح فعاليتهاى فرهنگى و سياسى اتحاديه برخى مشكلات اتحاديه را بر شمرد و از معظم له خواست تا با بيانات خود آنها را راهنمايى و ارشاد فرمايند .
حضرت آية الله العظمى صانعى نيز، ضمن تشكر و قدردانى از عزيزانى كه در خارج از كشور در راه ارائه فرهنگ اصيل اسلامى تلاش مى كنند و با تبريك ولادت حضرت زهرا (سلام اللّه عليها) فرمودند: اين ديدارها و ملاقاتها خوب است و مى تواند منشأ اثر باشد، زيرا مسائل را حضوراً لمس كرده ايد و از طرف ديگر حجّت را بر بنده و امثال بنده تمام و وظيفه را سنگين تر مى كند، و با توجه به حمله اى كه از طرف دشمنان اسلام در خارج و بعضاً در داخل شروع شده، بايستى با اتخاذ سياستى اين حمله را خنثى كنيم، اگرچه اين حملات ادامه داشته و دارد و اگرچه در داخل نيز ما با اين خطر به صورت جدّى مواجه هستيم.
معظم له در ادامه پيرامون برخى مسائل داخلى مثل رفع تبعيض از زنان و مسئله انتخابات مطالبى را بيان فرمودند و در خصوص رفع تبعيض از زنان فرمودند:بنده با بينشى كه نسبت به اسلام دارم معتقدم كه زن و مرد در تمامى حقوق برابر هستند، بجز چند مورد كه آن موارد را نيز ما مشروحاً و مبسوطاً مورد كنكاش و بررسى فقهى قرار داده ايم كه در آن موارد نيز با دقت نظر متوجه مى شويم كه تبعيضى در كار نيست.
پس زنها مى توانند همچون مردها تمام مراحل سياسى را طى كنند و حتى مى توانند شخصيت اول سياسى و يا مرجع تقليد و يا رئيس جمهور و... بشوند.
ايشان همچنين فرمودند: ما بايد حساب دين وابسته به حكومت را از دينى كه در قرآن و عترت آمده جدا كنيم، و بايد بدانيم دينى را كه پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) آورده دينى است كه استبداد را در همه شئونش و براى همگان مخصوصاً حكومتها و قدرتها، نهى كرده و توصيه به انصاف كرده و انصاف يعنى آنچه را كه براى خود دوست مى داريم براى ديگران نيز دوست بداريم و هر آنچه را كه براى خود دوست نداريم و نمى پسنديم براى ديگران نيز، نپسنديم و دوست نداشته باشيم.
پس حكومتها بايد به گونه اى عمل كنند كه مورد علاقه و رضايت جمهور و توده مردم باشند، وگرنه تارك وظيفه شان مى باشند و صلاحيت حكومت كردن را ندارند، و از مقام خود منعزل هستند، ما مى بينيم كه على(عليه السلام) كه منصوب از طرف خداست در روز قبول خلافت مى فرمايد: اگر شما مردم و رضايت شما نبود حكومت را رها مى كردم، «لا لقيت حبلها على غاربها». اگر وظيفه على(عليه السلام) است كه حكومت كند ولو بدون رضايت مردم چرا مى گويد لا لقيت حبلها على غاربها، پس معلوم مى شود كه على(عليه السلام)حكومت الهى خودش را كه از طرف خدا منصوص شده وقتى اعمال مى كند كه مردم خواسته باشند.
و ما امروز وظيفه داريم كه الگوهاى تبليغى اسلام را شهيد مطهرى و امام قرار بدهيم، حضرت امام(قدس سره) در طول مبارزاتش هيچ موقع مردم را ناراحت و ناراضى نكرد، و نيروها و فرزندان انقلاب را حفظ مى كرد، بنابراين، بايد حساب اين دينى كه اجرا مى شود با دينى كه ما به دنبال آن هستيم را از يكديگر جدا كرد، زير اين دينى كه اجرا مى شود ممكن است در بعضى موارد موافق با دين باشد و ممكن است در بعضى موارد موافق با دين نباشد.
ايشان همچنين افزودند: وظيفه ما و شماست كه روى قرآن كه وحى است و هيچ جاى شبهه ندارد تكيه كنيم، و اگر در موردى كسى نظرى داد كه با قرآن سازگارى ندارد و خلاف عدل شد از او سؤال كنيد، و او موظف است كه جواب بدهد.
آرى، در احكام اسلام مصلحت و مفسده است، و عقل ما هم گاهى ممكن است كه به جايى نرسد ولى اين مربوط به مقام اصل قانونگذارى است ولى ما هستيم و قرآن، و ما در ابتداء بايد بفهميم يك قانون مال خداست وقتى فهميديم اين قانون مال خداست، اگر فكر ما هم به جايى نرسيد مى گوييم خدا مصلحت ما را ديده و قرار داده است و اما در فهم قانون جلوى چشم مارا نبسته اند چرا كه «وتمت كلمة ربك صدقاً وعدلا».
در پايان اين ديدار معظم له در پاسخ به سؤالاتى در زمينه طهارت و ذبيحه در كشورهاى غير اسلامى فرمودند:به نظر بنده همه انسانها پاك هستند و همچنين چرم ها و مشتقات آن همه پاك است و مى توان با آن نماز خواند و فقط آنچه نجس مى باشد، مردار و ميته است و گوشتهايى كه در كشتارگاههاى اسلامى ذبح شده حتى در كشورهاى غير اسلامى هم بفروش برسد حلال و قابل استفاده است و يا در صورتى كه ذابح غير مسلمان باشد اگر نام خدا را به هر زبانى ببرد، كافى است و ذبيحه او پاك و حلال مى باشد و در غير اين صورت استفاده از آن جايز نيست، كما اينكه اگر ذبح او در كشتارگاههاى مسلمانان مشكوك باشد استفاده از آن حرام و غير جايز است.
تاریخ: 1382/5/23