Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: احكام غسل ميّت

احكام غسل ميّت

(مسئله 116) واجب است ميّت را سه غسل بدهند: اول، با آبى كه با «سدر» مخلوط باشد؛ دوم، با آبى كه با «كافور» مخلوط باشد؛ سوم، با آب خالص.

(مسئله 117) كسى كه ميّت را غسل مى دهد، بايد مسلمان دوازده امامى و عاقل باشد و غسل را صحيحاً انجام دهد ولو با ياد گرفتن تدريجى و يا با نگاه كردن به شخص ديگرى كه مشغول غسل دادن است.

(مسئله 118) بچه سقط شده را اگر چهار ماه يا بيشتر دارد و يا اينكه قبل از چهار ماهگى خلقتش كامل شده، بايد غسل بدهند، و اگر چهار ماه كمتر دارد و خلقتش كامل نشده، بايد در پارچه اى بپيچند و بدون غسل، دفن كنند.

(مسئله 119) غسل ميّت، مثل غسل جنابت است و احتياط واجب آن است كه تا غسل ترتيبى ممكن است، ميّت را غسل ارتماسى ندهند، و جائز است در غسل ترتيبى، هر يك از دو قسمت بدن (سر و گردن و بقيه بدن) را در آب زياد فرو ببرند. ناگفته نماند كه عمده در غسل ميّت، تحقّق غسل به نحو مذكور است و لازم نيست كه حتماً با دست و بدون واسطه باشد؛ بلكه اگر به وسيله دستگاهى خودكار كه در اختيار غسل دهنده باشد، آبها به بدن ميّت برسد، غسل صحيح است، هر چند دستگاه با فشار دادن دكمه و روشن كردن كليد، آب را بريزد و ميّت را از اين پهلو به آن پهلو بخواباند و همان دستگاه هم آبها را با سدر و كافور مخلوط نمايد. به هر حال، عمده، تحقّق سه غسل جداگانه است كه انجام گيرد و راه و وسيله تحقّق، دخيل در صحّت غسل نيست؛ بلكه اگر با دستگاههاى خودكار، رعايت نظافت بيشتر براى غسل دهنده، بلكه ميّت بشود، اولى و بهتر است. چگونه چنين نباشد و حال آنكه در روايت صحيح از امام صادق(عليه السلام)است كه: «من دوست مى دارم كسى كه ميّت را غسل مى دهد در هنگام غسل دادن، پارچه اى را به دور دست خود بپيچد».[1]

--------------------------------------------------------------------------------

[1]. اُحِبُّ لِمَن غَسل الميّت أن يلفّ عَلى يَده الخرقه حين يَغْسِله (وسائل الشيعة، ج 2، ص 479).

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org