Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: وضو

وضو

(مسئله 61) در وضو واجب است كه صورت و دستها را بشويند و جلوى سر و روى پاها را مسح كنند.

(مسئله 62) درازاى صورت را بايد از بالاى پيشانى (جايى كه موى سر بيرون مى آيد) تا آخر چانه شست و پهناى آن، به مقدارى كه بين انگشت وسط و شست قرار مى گيرد، بايد شسته شود، و اگر كسى مختصرى از اين مقدار را نشويد، وضويش باطل است و براى آنكه يقين كند اين مقدار كاملاً شسته شده، بايد كمى اطراف آن را هم بشويد.

(مسئله 63) بعد از شستن هر دو دست، بايد جلوى سر را با ترى آب وضو كه در دست مانده، مسح كند، و لازم نيست با دست راست باشد يا از بالا به پايين مسح كند؛ گرچه رعايت احتياط نسبت به هر دو حكم و مراعات مسح با دست راست و از بالا به پايين، مطلوب است.

(مسئله 64) يك قسمت از چهار قسمت سر (كه مقابل پيشانى است) جاى مسح است، و هر جاى اين قسمت، به هر اندازه كه مسح شود، كافى است؛ اگرچه احتياط مستحب آن است كه از درازا به اندازه درازاى يك انگشت و از پهنا به اندازه پهناى سه انگشت بسته، مسح شود و مسح روى موهاى سر كه از سمت ربع چپ يا ربع سمت راست يا ربع پشت سر است، كفايت نمى كند و مسح روى آنها باطل است؛ كما اينكه موهاى ربع جلوى سر هم، اگر جمع شده باشد و روى هم انباشته شده باشد، يا بايد بر بَشَره ربع جلوى سر مسح نمود يا روى موها كه از پيشانى تجاوز نكند، اگر رها شود، و مسح روى موى سرى كه رنگ شده يا روغن و موادّ زيباكننده در آن استفاده شده، اگر داراى جِرم نباشد كه مانع صدق مسح و رسيدن رطوبت به محلِ مسح باشد، مانعى ندارد و شكّ در جِرم بودن و نبودن، حكم جِرم بودن را دارد، چون عدم مانع بايد احراز شود و استصحاب عدم جِرم، مفيد نيست، چون قطع نظر از اينكه استصحاب عدم جامع است، مثبت هم هست.

(مسئله 65) در مسح سر و روى پاها، بايد دست روى آنها كشيده شود، و اگر كسى دست را نگه دارد و سر يا پا را به آن بكشد، وضويش باطل است؛ ولى اگر موقعى كه دست را مى كشد، سر يا پا مختصرى حركت كند، اشكال ندارد.

(س 66) شستن بار سوم در وضو حرام است، آيا مبطل وضو هم هست؟ اگر فردى دست راست را سه دفعه و دست چپ را دو دفعه بشويد تا در مسح اشكالى پيدا نشود، وضويش صحيح است يا نه؟

ج ـ وضو صحيح است و مبطليّت بار سوم، فقط به خاطر مسح با آب خارج از وضو است كه در سؤال، عدم آن فرض شده است. 6/3/73

(س 67) جهت جلوگيرى از مصرف آب، در اثناى وضو، شير آب را در حالى كه خيس است، مى بندند. آيا آبى كه از شير به دست مى رسد، مضرّ به وضو است؟ آيا بايد قصدآب وضو شود تا وضو صحيح باشد؟

ج ـ اگرترى و رطوبت شير آب به قدرى باشد كه به كف دست منتقل شود و با همان قسمت كه آب خارج دارد، مسح بكشد، آن مسح باطل است؛ امّا اگر رطوبت كم باشد، به طورى كه به دست منتقل نشود، وضو صحيح است و به هرحال، مسح بايد با آب وضو باشد نه با آب خارج. 3/3/76

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org