Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: الف) مرجعيّت و افتا

الف) مرجعيّت و افتا

پديده ي فقاهت و اجتهاد، موضوعي است كه در عصر پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و زمان بعثت از نهاد وحي، براي مسلمانان به ارمغان گذاشته شده است.

در اين عصر، بيان دستورات دين و احكام شرع اسلام بر عهده ي رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) و اصحاب و ياران منتخب آن حضرت بود.
پس از رحلت پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و در عصر امامان معصوم(، شدّت نيازهاي فكري و عملي جامعه به بحث اجتهاد، دامنه ي وسيع تري پيدا كرد. ائمه اهل بيت(علیهم السلام)مرجع اصلي رجوع مردم، در دريافت احكام الاهي بودند و در درجات بعدي (به تصريح يا اشاره امامان دين) اصحاب و ياران آنان جزو مراجع مردم محسوب مي شدند. آنان طرز اجتهاد صحيح و روش فقه استدلالي را براساس كتاب و سنّت به اصحاب و ياران خود آموخته اند و بر تبعيت از اين شيوه، توصيه نموده اند. آنان در عين منع كردن از به كارگيري شيوه هاي نادرست اجتهاد؛ مانند: قياس، استحسان، و اِعمال رأي، به تحريك و تشويق و ايجاد زمينه تفكر تعقلي و تفقّه استدلالي در ميان شيعيان خود علاقه فراواني داشته اند.

در همين عصر، دوگونه فقه در جامعه شيعي وجود داشته است؛ يك جنبش استدلالي و اجتهادي و تعقلي كه در مسايل فقهي با در نظر گرفتن احكام و ضوابط كلي قرآني و حديثي به اجتهاد معتقد بوده است. و يك خط سنّت گرا (اخباري گري) كه بيشترين تكيه و تمركز بر متن احاديث و اظهارات معصومين(علیهم السلام)بوده و كار اضافي به صورت اجتهاد متكي بر قرآن و سنّت انجام نمي داده است.

گروهي از دانشمندترين اصحاب امامان معصوم(علیهم السلام)كه پيرو روش استدلالي و تحليلي در فقه بوده اند و آرا و اجتهادات دقيقي از آنان در مآخذ فقهي دوره هاي بعد نقل شده است؛ مانند: فضل بن شاذان، يونس بن عبدالرحمن، زرارة بن اعين كوفي، جميل بن درّاج، عبدالله بن بكير و... به خوبي نشان مي دهد كه كار تدوين و تفكيك و تجزيه فقه از حديث، از اواخر قرن دوم و اوايل قرن سوم آغاز شده است. اين وضعيت تا عصر غيبت كبرايِ حضرت ولي عصر. ادامه يافت.

از اين دوره به بعد، فقيهان شيعه؛ اعم از استاد و شاگرد در حوزه هاي علوم اسلامي عراق و ايران و... كه آيينه ي تلاش، اخلاص، فداكاري، مردم دوستي، تدبير امور و علم و ايمان بود سلسله ارتباط بي نظيري را فراهم آوردند كه تاكنون ادامه دارد.

اين سلسله به ترتيب از شيخ كليني، شيخ صدوق و... كه آثار گرانسنگ در حديث و فقه از خود به يادگار گذاشته اند آغاز و پس از آنها شيخ مفيد، سيد مرتضي و سيد رضي، شيخ طوسي و... با نوشتن کتاب هايي در علم فقه، اُسلوب اجتهاد را ترسيم نمودند. سپس محقق حلّي، علاّمه حلّي، شيخ محمد حسن نجفي و شيخ مرتضي انصاري و... تا امام خميني، اجتهاد متّكي بر اصول به دست آمده از مكتب فقهي ائمه ي اطهار(علیهم السلام)را دنبال كرده و آثار و برکات ماندني از خود برجا نهادند.

در ادامه عالمان و فقيهاني نوانديش و مبتكر همچون آيت الله صانعي و... كه از شاگردان و تربيت يافتگان مراجع ديني، به ويژه حضرت امام خميني بود در جايگاه مرجعيّت قرار گرفت. او كه سال هاست به تدريس دروس خارج فقه و اصول، مطالعه، تحقيق و تلاش در متون ديني و اسلامي اشتغال دارد، به طرح، تدوين و تأليف کتاب هايي در احكام ديني و فقهي پرداخته است.

ايشان در عين سخت کوشي در تتبّع و تحقيق و دقّت خاص، به ويژه در فقه الحديث، در مقام افتا سخت گير نمي باشند؛ زيرا در فهم آيات و روايات و مباني اجتهاد و استنباط، توجّهي ويژه به اصل سهولت در احکام و شريعت دارند و اين فرمودة صاحب جواهر را به شيخ انصاري" همواره مورد توجّه قرار داده اند که: «از احتياط هاي خود بکاه؛ زيرا دين اسلام، شريعت آسان است».

استاد معظّم، علاوه بر طرح عمومي مسايل فقهي مورد نظر و بحث و بررسي آنها در جمع کثيري از طلاب و فضلا که هر روز در بيت شريف ايشان حضور مي يابند، با تشکيل لُجنه ي استفتا و گروه تنظيم حواشي و تعليقات، از تبادل نظر و مساعدت و همکاري آنان نيز برخوردارند.

با توجّه به مراجعات مختلف و سؤال هاي بسياري که از محضرشان مي شود، تاکنون به هزاران استفتا پاسخ داده اند و آن چه که در کتاب سه جلدي «مجمع المسائل» و دو جلدي «استفتائات قضايي» و برخي کتب ديگر موجود است، بخشي از پاسخ هاي معظّم له به سؤالات اقشار مختلف از محضر ايشان است.

با اين حال، اين آثار منتشر شده که هم حجم گسترده و متنوّع و کم نظيري از سؤالات را دربردارند و هم در پاسخ ها به جوانب مختلف موضوعات توجّه عالمانه شده، همه برخاسته از تلاش وافر ايشان در شناخت بجا و درست موضوعات است و اين ثابت مي کند که حضور علمي آيت الله صانعي در بخش هايي از عرصه هاي اجتماعي، حقوقي و قضايي بر اين شناخت افزوده و در تقويت آن مؤثّر بوده است. 
تنها، نگاه فهرست وار به اين مجموعه و مرور اجمالي پاسخ هاي فقيهانه ي آن، يادآور مجموعه ي ارزشمند کتاب « جامع الشتات» از فقيه برجسته، مرحوم ميرزاي قمي(قدس سرّه) است، به گونه اي که علاوه بر فتواي مورد نظر، در برخي موارد به دلايل و مستندات فقهي آن فتوا نيز اشاره شده است که از نظر آموزشي و علمي و اقنايي براي پژوهشگران علوم حوزوي و نيز فقه پژوهان و مقلّدان، بسيار مفيد و سودمند و قابل توجّه است.

حريّت و سعه ي انديشه هاي فقهي معظّم له و توجّه ويژه به ادلّه و به استناد مباني مُتقن که در فقه دارند، باعث شده است که فتاوا و نظريات ابتکاري زيادي را در حوزه ي عمل مکلّف و مقلّدان ارايه نمايند. اين فتاوا که همگي در چارچوب اصول و ملاک هاي فقهي حوزه هاي فقهي و اجتهاد جواهري صادر شده، در بسياري موارد، راهگشاي معضلات و مشکلات مکلّفين در حوزه ي عمل فردي و اجتماعي است.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org