Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: وجه پنجم. حديث رفع قلم

وجه پنجم. حديث رفع قلم

رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرموده است:

رفع القلم عن ثلاثة: عن الصبى حتى يحتلم، و عن المجنون حتى يفيق، و عن النائم حتى ينتبه;[1]

از سه گروه قلم تكليف برداشته شده است، كودك تا محتلم شود، ديوانه تا بهبود يابد، خواب تا بيدار گردد.

ناگفته نماند كه صاحب جواهر[2] در مورد اين حديث فرموده است:

شيعه و اهل سنت اين روايت را از پيامبر(صلى الله عليه وآله) نقل نموده اند.

بلكه ابن ادريس فرموده بر نقل روايت از پيامبر(صلى الله عليه وآله) اجماع وجود دارد.

ابن ادريس مى فرمايد:

لقوله(عليه السلام) المجمع عليه رفع القلم عن ثلاثة، عن الصبى حتى يحتلم، عن المجنون حتى يفيق، وعن النائم حتى ينتبه;[3]

به دليل سخن رسول خدا(صلى الله عليه وآله) كه مورد اتفاق است، يعنى قلم تكليف از سه گروه برداشته شده است، از كودك تا محتلم شود. از مجنون تا بهبود يابد و از خواب تا بيدار گردد.

و مثل اين حديث، حديث علوى است كه شيخ صدوق در الخصال به صورت مسند از ابن ظبيان نقل كرده است:

حدثنا الحسن بن محمد السكونى قال: حدثنا الحضرمى قال: حدثنا ابراهيم بن أبى معاوية قال: حدثنا أبى، عن الاعمش، عن أبي ظبيان، قال: أتى عُمَر بأمرة مجنونة قد فجرت فأمر برجمها فمرّوا بها على على بن أبى طالب(عليه السلام) فقال: ما هذه؟ قالوا مجنونة فجرت، فأمر بها عمر أن ترجم، فقال: لاتعجلوا فأتى عمر فقال له: أما علمت أن القلم رفع عن ثلاثة: عن الصبى حتى يحتلم، وعن المجنون حتى يفيق، وعن النائم حتى يستيقظ;[4]

ابن ظبيان گويد: زنى ديوانه را نزد عمر آوردند كه زنا كرده بود. عمر دستور داد او را سنگسار كنند. به هنگام بُردن براى سنگسار از كنار على بن ابى طالب گذشتند. پرسيد: اين زن كيست؟ گفتند: زنى ديوانه است كه زنا كرده است. و عمر دستور داده كه سنگسار شود. على بن ابى طالب فرمود: شتاب نكنيد. نزد عمر آمده و به او فرمود: مگر نمى دانى كه تكليف از سه گروه برداشته شده است: از كودك تا محتلم شود، از مجنون تا بهبود يابد و از خواب تا بيدار گردد.

--------------------------------------------------------------------------------

[1] . السرائر، ج 3، ص 324; سنن البيهقى، ج 6، ص 57.

[2] . جواهر الكلام، ج 26، ص 10.

[3] . السرائر، ج 3، ص 324.

[4] . الخصال، ص 93.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org