Loading...
جمعه 3 اسفند 1397 - الجمعة 16 جمادى الثاني 1440
سیاست اسلامی مبتنی بر شفافیت و راستی در تمام مسائل است. تدبیر امور جامعه که سیاست اسلامی است و «ساسة العباد» که از خصوصیات ائمه معصومین (ع) است یعنی سیاستی باز و روشن که مردم آن را باور کنند و مردم حب و علاقه شان به ائمه معصومین (س) زیادتر بشود، نه سیاست دروغ و حیله و تزویر، لذا می بینیم که شب عاشورا حضرت فرمودند هرکدام می خواهید بروید می تواند و هر که بماند فردا کشته می شود
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: تراشيدن ريش و آرايشگرى

تراشيدن ريش و آرايشگرى

(س 133) آيا تراشيدن ريش با تيغ و يا ماشينهاى ريش تراشى كه از ته، محاسن را مى تراشد، جايز است يا خير؟

ج ـ حرمتش به نظر اين جانب معلوم نيست و آثار حرمت بر آن بار نمى شود، هرچند احتياط در ترك، مطلوب است. 3/3/77

(س 134) آيا تراشيدن محاسن با ماشين در حدّ متعارف كه ريش اطلاق شود، جايز است يا خير؟

ج ـ آنچه مطرح است، صدق ريش است و كوتاه و بلند بودن در مسئله دخالتى ندارد.

24/10/75

(س 135) تراشيدن قسمتهايى از ريش به اصطلاح غربيها (پروفسورى) يا انواع ديگر آن، چه حكمى دارد؟

ج ـ بودن مقدارى از محاسن در صدق داشتن ريش، كفايت مى كند. 4/10/75

(س 136) مى گويند اگر سبيل به اندازه اى بلند باشد كه داخل دهان بشود، حرام است. آيا اين گفته صحيح است؟

ج ـ حرام نيست؛ امّا مكروه و مذموم است. 9/7/79

(س 137) آيا اجرت گرفتن براى تراشيدن ريش، جايز است يا خير؟

ج ـ جايز است. 20/4/75

(س 138) آياكندن موى سفيد در جوانى، مشمول نهى روايتى است كه در حرمت كندن موى سفيد وارد شده است؟

ج ـ كندن مويى كه باعث ايذا و ضرر نباشد، حرمت آن معلوم نيست.

(س 139) كندن موى سر يا صورت يا سبيل و تراشيدن مقدارى از ريش با تيغ (به گونه اى كه عرف بگويد صورت را تراشيده، نه ريش را)، چه حكمى دارد؟

ج ـ كندن مو كه همراه با ناراحتى است، چون اذيّت به خود است، حرام است؛ امّا اگر به صورت عادت در آمده و هنگام كندن اذيّت نمى شود، بايد تلاش كند رفع عادت نمايد؛ ليكن تراشيدن روى گونه ها و زير گلو بر فرض حرمت تراشيدن ريش، اين مورد را شامل نمى شود و حرام نيست. 18/11/68

(س 140) زنى با كسب اجازه از شوهرش به كار آرايشگرى اشتغال دارد و امرار معاش مى كند. آيا اين شغل و اجرت بر آن حلال است؟

ج ـ شغل و اجرت آن حلال است. 5/12/72

(س 141) اگر زن آرايشگر بداند زنى را كه آرايش مى كند، قصدش نشان دادن به نامحرم است، آيا اجرت براى چنين عملى حرام است يا حلال؟

ج ـ اگر مطمئن است كه فقط براى رفتن به خيابان و ارتكاب حرام آرايش مى نمايد، نبايد آرايش كند و اجرت آن هم «على الاحوط» حرام است. 5/12/72

(س 142) اگر زن آرايشگر بداند زنى را كه آرايش مى كند، هم براى شوهر و هم براى نامحرم است، در چنين صورتى، گرفتن اجرت چه حكمى دارد؟

ج ـ نمى توان گفت حرام است، امّا تا مى تواند بايد از اين گونه آرايش نمودن صرف نظر نمايد كه مطلوب و باعث اجر و پاداش است. 5/12/72

(س 143) آيا مراجعه زن مسلمان به آرايشگر و يا خياطِ اهل كتاب، جايز است؟

ج ـ در اين جهت، زن غير مسلمان با زن مسلمان فرقى نمى كند، امّا بهتر آن است كه براى آرايش، به آنها مراجعه نشود، چون زنِ آرايشگرِ اهل كتاب ممكن است خصوصيات زن مسلمان را براى شوهرش نقل كند. 19/12/70

عنوان بعدیعنوان قبلی



  • کانال رسمي دفتر حضرت آيت الله العظمي صانعي در تلگرام
  • پاسخگویی به مساائل حج و سوالات شرعی