Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: مسائل متفرّقه نماز

مسائل متفرّقه نماز

(س 942) آيا زن مى تواند بدون اجازه شوهر، روزه و نماز خود را به جا آورد؟

ج ـ در باره نماز و روزه واجب، اجازه شوهر، لازم نيست، «لاطاعة لمخلوق في معصية الخالق». 19/12/75

(س 943)چنانچه پدرى فرزند خود را بدون دليل از رفتن به مسجدى خاص جهت اقامه جماعت و فعّاليت هاى فرهنگى منع كند و حتّى اعلام عدم رضايت كند و در مقابل، او را به رفتن به مسجد يا مساجد ديگر دعوت نمايد، تكليف فرزند چيست؟ و نماز او چه حكمى دارد؟

ج ـ اطاعت، لزوم اخلاقى دارد نه شرعى و قدر متيقّن از ادلّه حرمت، ايذاى آن هاست نه اطاعت مطلقه. آرى، احسانْ مطلوب است و بايد توجّه داشت كه پدران و مادران، همانند بزرگ سالان ديگر، غالباً تجربه زيادترى در مسائل اجتماعى دارند و لذا از تجربه هاى آن ها كه در اختيار انسان مى گذارند، بايد استفاده نمود و تجربه هايشان را مورد كسر و انكسار قرار داد و احسن آن را انتخاب نمود.

(س 944)آيا براى شركت فرزند (دختر يا پسر)، در نماز و كارهاى مستحبّى و نيز شركت در مراسم شعاير اسلامى، رضايت والدين شرط است يا نه؟

ج ـ اعمال مستحبّى اولاد، اگر سبب اذيّت پدر و مادر يا جدّ شود، جايز نيست؛ بلكه اگر سبب اذيّت آنان نشود، ولى او را از گرفتن مثل روزه مستحبّى منع كنند، احتياط مستحب آن است كه روزه نگيرند. 26/6/86

(س 945)آيا مى توان هم حجره اى را براى نماز شب و نمازهاى مستحبّى و نماز اوّل وقت، بيدار كرد، در صورتى كه او راضى نيست؟

ج ـ با فرض عدم رضايت، جايز نيست. 30/1/78

(س 946)نيابت در مستحبّات در حال حيات هم جايز است. آيا در كلّ مستحبّات، مثلاً حتّى غسل جمعه يا نافله شب هم چنين است؟ قاعده و معيار چيست؟

ج ـ نيابت در همه اعمال مستحبى، مانعى ندارد. 27/2/78

(س 947)آيا بعد از استماع آيه شريفه سوره مباركه احزاب: «انّ الله و ملائكته يصلون على النبى...»، كه معمولاً به عنوان دعاى بعد از نماز خوانده مى شود، فرستادن ذكر شريف صلوات، واجب است؟ و اگر كسى در حال نماز باشد، آيا ذكر صلوات، بر او هم لازم است يا خير؟

ج ـ واجب نيست، كما اين كه تركش در نماز هم مضر نيست. 10/12/76

(س 948) فردى مدت طولانى عملى را در نماز، به تصور اينكه ايرادى ندارد، انجام مى داده است، ولى حالا متوجه اشكال آن شده است. وضعيت نمازهاى او چگونه است؟

ج ـ به نظر اين جانب نمازهايش به خاطر غفلت و جهلش صحيح بوده، مگر آنكه كارى كه انجام مى داده برگردد به زياده يا نقيصه در اركان نماز كه بايد قضا نمايد. 5/2/85

(س 949)آيا اين درست است براى اين كه در نماز حواسمان را كاملاً جمع كنيم و به چيزى فكر نكنيم، بايد از تربت كربلا جهت مُهر استفاده كنيم؟ و آيا در صورتى كه ساير شرايط نماز را رعايت كنيم نمازمان صحيح است؟

ج ـ ثابت نيست و جمع بودن حواس، جزو شرايط صحّت نماز نيست. 17/1/78

(س 950) هل يجب على الشخص الذى نومه ثقيل أن يشترى أدوات الاستيقاظ كالمنبّهة أو أن يوصى شخصاً يوقظه؟

ج ـ يجب على الشخص الذى نومه ثقيل اليقظة من النوم للصلاة بأىّ وجه و طريق ممكن من اشتراء أدوات الاستيقاظ و الوصية للأشخاص.

(س 951)بستن چشم ها جهت كسب حضور قلب در نماز چه حكمى دارد؟

ج ـ بستن چشم ها در نماز، مكروه است. 30/9/79

(س 952) آيا هميشه كراهت در عبادت، به معناى «أقلّ ثواباً» است يا معناى ديگرى هم دارد؟

ج ـ اگر عبادت داراى بدل است (مثلاً خواندن نماز در حمام)، در اين گونه موارد، به معناى اقلّ ثواباً است؛ امّا اگر بدون بدل است (مانند روزه روز عاشورا يا قرائت قرآن در حال حيض)، به معناى رجحان ترك است، و اينكه عنوان ارجحى مانند عدم تشبّه به بنى اميه، بر ترك آن مثلاً منطبق است، و به جا نياوردن بهتر از انجام آن است.

(س 953) اگر شخصى نماز واجب خود را بخواند و بعد از نماز فكر كند كه نماز را بهتر ادا كند و قبل از آنكه وقت همان نماز بگذرد، نماز يا نمازها را دوباره به جا آورد. با توجه به اينكه به جا آوردن واجب، روى واجب است، آيا اين كارش صحيح است يا خير؟

ج ـ اگر به صورت وسواس باشد، جايز نيست. 20/4/75

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org