Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: شراب و فقاع

شراب و فقاع

(س 134) خوردن انگورى كه در جاى گرم (مثل پشت پنجره) گذاشته شده تا مويز شود، و الآن باد كرده و تبديل به مويز شده، چه حكمى دارد؟

ج ـ چون شكّ در به جوش آمدن آب داخل آن مى باشد، محكوم به طهارت و خوردنش حلال است. 8/3/76

(س 135) اگر مقدارى انگور را جهت سركه شدن در كوزه اى بريزيم و هر بار مقدارى انگور به آن اضافه كنيم، در صورتى كه انگورهاى سابق به اصطلاح به جوش آمده باشد، پاك است يا نجس؟ ضمناً پختن كشمش و خرما به همراه غذا چگونه است؟

ج ـ آب انگور جوش آمده حرام است و با سركه شدن حلال مى شود، ولى نجس نيست؛ و پختن كشمش و خرما همراه با غذا نيز مانعى ندارد. 14/1/75

(س 136) اگر آب غوره اى را كه شيرين شده بگيرند و جوش بياورند، آيا نجس است؟ و براى آب غوره گرفتن، فرقى بين انگور شيرين و ترش هست يا نه؟

ج ـ در صورتى كه انگور شده باشد و به واسطه پختن جوش بيايد، بايد از خوردنش اجتناب كرد، ولى نجس نيست. 13/7/79

(س 137) چنان كه مايعى ذاتاً قابل شرب نباشد ولى اگر آن را رقيق كنند مسكر باشد آيا مايع مفروض قبل از رقيق شدن نجس است؟

ج ـ نجس نمى باشد و معيار در نجاست مسكريت فعلى است نه مسكريت بالقوه آن.

30/10/80

(س 138) از جمله موادّى كه در كرم هاى ضدّ آفتاب به كار مى برند، استيل الكل است، آيا اين استيل الكل پاك است يا خير؟

ج ـ انواع الكل هاى صنعتى و بهداشتى پاك است و تنها الكل مشروب كه مست كننده است، نجس است و خوردنش حدّ شرعى دارد. 7/4/75

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org