Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: غسلهاى مخصوص دختران و بانوان

غسلهاى مخصوص دختران و بانوان

(مسئله 151) سه غسل از غسلهاى واجب، يعنى غسل «حيض»، «استحاضه» و «نفاس»، تنها بر دختران و بانوان واجب مى شود و سبب اين غسلها خونى است كه از رَحِم بيرون مى آيد و هر يك احكام خاصّى دارد.

1. غسل حيض (قاعدگى)

(مسئله 152) زمانى كه خونريزى قاعدگى (رِگل) قطع شود، زن بايد براى خواندن نماز و ساير كارهايى كه نياز به طهارت دارد، غسل كند.

(مسئله 153) خونريزى قاعدگى قبل از نُه سالگى اتفاق نمى افتد و اگر دخترى قبل از نُه سال خونى ببيند، حكم حيض ندارد.

(مسئله 154) دوره قاعدگى كمتر از سه روز نيست، پس اگر جريان خون قبل از سه روز قطع شود، حكم حيض ندارد.

(مسئله 155) دوره قاعدگى بيش از ده روز طول نمى كشد و چنانچه خونريزى بيش از ده روز طول بكشد، پس از ده روز، حكم حيض ندارد.

(مسئله 156) خون حيض معمولاً غليظ، گرم و پر رنگ است و با فشار و كمى سوزش بيرون مى آيد.

(مسئله 157) در مدّت قاعدگى اين كارها بر زن حرام است:

1. نماز و طواف كعبه؛

2. كارهايى كه بر جُنُب حرام است، مانند توقّف در مسجد.[1]

(مسئله 158) در ايّام قاعدگى نماز و روزه حرام است؛ و نمازها قضا ندارد ولى قضاى روزه ها را بايد به جا آورد.

(مسئله 159) «غسل حيض» با «غسل جنابت» تفاوتى ندارد، مگر در نيّت.

(مسئله 160) اِجزاء غسل از وضو در همه اغسال است و اختصاص به جنابت ندارد، لذا با غسلهاى واجب و مستحب، بدون وضو مى توان نماز خواند.

2. غسل استحاضه

(مسئله 161) يكى ديگر از خونهايى كه گاهى اوقات از رحم دختر يا زن بيرون مى آيد «استحاضه» است.

(مسئله 162) خون استحاضه در بيشتر اوقات زرد رنگ و سرد است و بدون فشار و سوزش بيرون مى آيد و غليظ هم نيست؛ ولى ممكن است گاهى سياه يا سرخ و گرم و غليظ باشد و با فشار و سوزش بيرون آيد.

(مسئله 163) خون استحاضه بر اساس كمى و زيادى آن به سه دسته تقسيم مى شود، كه اگر بسيار كم باشد غسل ندارد ولى وضو را باطل مى كند، و اگر كم نباشد غسل نيز واجب مى شود.[2]

3. غسل نفاس

(مسئله 164) «غسل نفاس» مربوط به ولادت فرزند است و در زمان ديگرى ديده نمى شود كه زن پس از خونريزى زايمان بايد آن را انجام دهد.[3]

(س 165) آيا فردى كه جُنُب نيست، مى تواند استحباباً غسل جنابت نمايد؟ آيا با اين غسل مى تواند نماز واجب را بخواند؟

ج ـ غسل جنابت نمى توان كرد، و اگر احتياطاً غسل جنابت انجام دهد، براى خواندن نماز بايد وضو بگيرد. 30/6/75

(س 166) اگر در بين غسل جنابت بول از انسان خارج شود، آيا آن غسل صحيح است يا باطل؟ اگر صحيح است، با همان غسل مى تواند نماز بخواند يا براى نماز بايد بعد از غسل وضو بگيرد؟

ج ـ غسل صحيح است، ولى با آن غسل نمى تواند نماز بخواند، و براى خواندن نماز، بايد وضو بگيرد. 8/3/76

(س 167) آيا منظور از داخل گوش، كه در موقع غسل شستن آن واجب نيست، سوراخ گوش است؟

ج ـ منظور از داخل گوش، آن مقدارى است كه پيدا نيست. 4/10/75

(س 168) اگر آبى از انسان در حال خواب خارج شود، با توجه به اينكه انسان در حال خواب و يا بعد از بيدارى، نمى تواند علايم سه گانه مربوط به مُحتلم شدن را تشخيص دهد، تكليف چيست؟

ج ـ تا اجتماع علايم سه گانه احراز نشود، شخص، جنب نيست و تحقيق هم لازم نيست. 26/7/74

--------------------------------------------------------------------------------

[1]. برخى از كارهاى ديگر نيز حرام است كه براى آشنايى بيشتر با آنها مى توانيد به «رساله توضيح المسائل» احكام حائض مراجعه كنيد.

[2]. براى آشناى بيشتر با موارد آن و احكام هر يك، دختران مى توانند به «رساله توضيح المسائل» مسئله 380 مراجعه كنند.

[3]. به شرحى كه در «رساله توضيح المسائل» مسئله 493 آمده است.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org