Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: ششم و هفتم : طواف نساء و نماز آن

ششم و هفتم : طواف نساء و نماز آن

(مسئله 365) پس از تقصير يا حلق بايد هفت دور به نيّت طواف نساء به دور كعبه طواف نمايد و پس از آن دو ركعت نماز، پشت مقام ابراهيم(عليه السلام)به نيّت نماز طواف نساء به جا آورد.

(مسئله 366) طواف نساء و نماز آن در عمره مفرده، بايد بعد از تقصير يا تراشيدن سر انجام شود، و تا هنگامى كه شخص طواف نساء و نماز آن را به جا نياورد، زن يا شوهر بر او حلال نمى شود، و بنا بر احتياط واجب، آنچه از زن يا مرد بر او حرام شده بود، مثل عقد كردن، خطبه خواندن و شاهد شدن در عقد، نيز بر او حلال نمى شود.

(مسئله 367) طواف نساء و نماز آن، در كيفيّت و واجبات و شرايط و احكام آن، مانند طواف عمره مفرده و نماز آن است كه قبلاً بيان كرديم، جز در نيّت كه در اينجا شخص بايد نيّت طواف نساء كند.

(مسئله 368) طواف نساء اختصاص به مرد ندارد، بلكه بر زن و خنثا و خَصىّ (اَخته) و بچه مميّز و كسانى كه توانايى انجام عمل زناشويى را ندارند، واجب است؛ و اگر مردى طواف نساء را به جا نياورد، تمام انواع تلذّذ و كامجويى از زن بر او حرام است، و نيز اگر زن آن را ترك كند، مرد بر او حلال نمى شود.

(مسئله 369) اگر طفل غير مميّز را ولىّ او مُحرم كند، بايد او را طواف نساء بدهد، تا بعد از بالغ شدن، زن يا مرد بر او حلال شود، و نيّت كند كه طفلش طواف مى كند قربة إلى اللّه.

(مسئله 370) اگر كسى طواف نساء را فراموش كرد و به وطن خود برگشت، پس اگر مى تواند بايد خودش برگردد و آن را به جا آورد، و اگر نمى تواند يا برايش مشقّت دارد، بايد نايب بگيرد، و از زمانى كه عالم به نياوردن طواف شد، تمام انواع تلذّذ و كامجويى زن و مرد از يكديگر حرام مى باشد تا اينكه طواف نساء به جا آورد.

(مسئله 371) اگر شخصى، چندين عمره مفرده به جا آورده باشد و در هيچ كدام طواف نساء را انجام نداده باشد، يك طواف نساء براى تمام آنها كفايت مى كند.

(مسئله 372) نايب در طواف نساء بايد مانند بقيه اعمال، به قصد منوب عنه آن را به جا آورد.

(مسئله 373) اگر شخصى قبل از به جا آوردن طواف نساء با زوجه خود از روى شهوت ملاعبه نمايد، كفّاره دارد، مگر در صورت جهل.

(مسئله 374) اگر كسى طواف نساء را انجام ندهد و ازدواج كند و داراى اولاد شده باشد، با فرض جهل، فرزند او حكم حلال زاده را دارد، ولى عقد ازدواج او باطل است و بايد طواف نساء را انجام دهد، و بعد تجديد عقد نمايد.

(مسئله 375) اگر كسى بعد از مراجعت از مكّه، شك كند كه طواف نساء حج يا عمره مفرده را انجام داده يا نه، بايد طواف نساء را انجام دهد.

(مسئله 376) اگر كسى كه عمره مفرده انجام مى داده بدون اينكه تقصير كند طواف نساء را به جا آورد، عمره او باطل نمى شود، ليكن بايد تقصير نمايد و اعاده طواف نساء لازم نمى باشد، گرچه احوط است.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org