Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: مسائل متفرّقه وقوف در عرفات

مسائل متفرّقه وقوف در عرفات

(مسئله 725 ) اگر شخصى وقوف اختيارى در عرفه را درك كند، ولى قبل از رفتن به مشعر بيهوش شود، اگر به هوش آمد، در صورت امكان اعمال حج را تمام كند و احتياط مستحب آن است كه اگر فقط مشعر را ترك نموده، ليكن بقيّه اعمال را به جا آورده، حج را اعاده كند، و امّا اگر بقيّه اعمال را نتوانسته انجام دهد، بايد حج را در سال بعد اعاده نمايد تا حجّ تمتّع انجام گرفته باشد. پس اگر حجّ تمتّع بر او واجب نبوده، اعاده در سال ديگر مطلقاً واجب نيست و چون حجّش باطل شده، بنابراين از احرام بيرون آمده و تلبيه اش كالعدم است.

(س 726 ) كسى كه حجّ او به واسطه ترك وقوفين فاسد شده و باقى اعمال را به جا آورده و بدون عمره مفرده به ايران آمده، تكليف او چيست؟

ج ـ به وسيله بطلان حجْ خود به خود از احرام خارج شده، چون احرام يكى از اعمال حجّ است.

(س 727 ) زنى كه عادت ماهانه اش مثلا شش روز بوده است، در حال عادت زنانه براى عمره تمتّع مُحرم مى شود، و در روز هشتم ذى حجّه كه روز ششم عادت او است، پاك مى گردد و غسل مى كند و اعمال عمره تمتّع را انجام مى دهد و براى حجّ تمتّع مُحرم مى شود، ولى ظهر روز نهم در عرفه لَك مى بيند و نمى داند كه آيا ادامه دارد تا آنكه پس از ده روز، آن را استحاضه به حساب آورد تا اعمال قبلى او صحيح باشد، يا قبل از گذشتن ده روز از اول عادت قطع مى شود تا حكم حيض را داشته باشد، وظيفه او چيست؟ در همين فرض، اگر در مشعر لَك ديد، چه كند؟

ج ـ به احتياط عمل كند، به اين صورت كه اعمال را به قصد مافى الذّمّة به جا آورد (بدون قصد تمتّع و اِفراد) و در منى قربانى كند پس، اگر از ده روز تجاوز كرد و معلوم شود زياده بر عادت است، استحاضه بوده، عمره تمتّع و حج تمتّعش درست است، و اگر از ده روز تجاوز نكرد و معلوم شد حيض بوده، بعد از تمام شدن اعمال حجْ اگر حجّ واجب بوده يك عمره مفرده به جا آورد و حجّش درست و مجزى مى باشد.

(مسئله 728 ) اگر زنى در عرفات يا مشعر لك ديد و همان وقت يقين نمود كه خون حيض است و دانست كه قبلاً در حين اعمال عمره تمتّع هم پاك نبوده است و براى وقوفين اختيارى و يا اضطرارى آن وقت باقى است ولى وقت برگشتن به مكّه و انجام اعمال عمره تمتّع را ندارد، در اين صورت به حجّ اِفراد عدول كند.

(مسئله 729 ) وقوف اضطرارى عرفه، شب عيد است و مراد از شب، تا طلوع فجر است.

(مسئله 730 ) اگر رؤيت ماه، نزد علما و قضات اهل سنّت در حجاز ثابت شد و طبق آن حكم كردند، بايد از آنان پيروى كنيم و تبعيت مجزى است، ولو با علم به خلاف آن، و اگر وقوف در عرفات و مشعر و ساير اعمال را مطابق حكم آنان انجام دهيم، حج صحيح است.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org