مراسم عزاداری ظهر عاشورای حسینی با حضور خیل عظیم عزاداران امام حسین علیه السلام اعم از برادران و خواهران عزادار و همچنین شخصیتهای سیاسی هم چون حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه ای، دکتر نجفقلی حبیبی، دکترخانیکی و دیگر افراد و گروههای سیاسی در دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی مدظله - مشهد مقدس برگزار گردید.
سخنران مراسم خطیب توانا ودانشمند حجت الاسلام والمسلمین علی عجم بود که خلاصه سخنان ایشان به شرح ذیل میباشد:
جاودانگی حادثه عاشورا بخاطر هدفها وآرمانهای بلندی بود که توسط عاشوراییان وبخصوص سیدالشهدا مطرح بوده است.دایره ماندگاری انسان بستگی به شعاع فکر واندیشه وعملکردش دارد.انسان دو گونه عملکرد میتواند داشته باشد.
1- فعالیت در جهت فردیت وخود وامور شخصی
2- فعالیت در جهت نوع وعموم
فعالیت نوع اول که در قالب تشخص انسانی است و محدود است وبارفتن فرد هم یاد و نامش ماندگار نمی ماند.
اما فعالیت نوع دوم چون نوع به مبدا و حیات و بقا نزدیکتر است با رفتن فرد عملکردش جاودانه میماند. علت ماندگاری انسانهای برجسته در تاریخ این است که عملکردشان در جهت نوع و برای بهره مندی کل جامعه بشری بوده.
امام حسین (علیه السلام) هم عمل کردش در رابطه با کل جامعه بشری بوده و فرا زمانی و فرا مکانی و فرا ملی عمل کرده است.
او در جهت احیای اصولی قیام کرد که متعلق به کل جامعه بشری است.اصولی که امام حسین علیه السلام از آن دفاع کرد و برایش قیام کرد عبارتند از: آزادی، عدالت، عزت و کرامت انسانی که اینها اصول زیر بنایی جامعه بشری است.
اگر این اصول در جامعه ای متروک یا ممنوع شد یعنی مردم از حق آزادی عدالت و.. برخوردار نبودند و محروم شدند آن جامعه انسانی نیست چه رسد به اینکه جامعه ای دینی و ایمانی باشد.
وقتی جامعه ای دینی است که بر مبنای عزت و کرامت و آزادی انسان باشد. فلسفه اصلی عاشورا و مجالس عزای امام حسین در طول سال این است که این اصول همیشه در جامعه مطرح باشد.در جامعه زمان امام حسین(ع) این اصول را حکومتهای جور از مردم دور کرده بودند.خلفا برای خود یک نوع قداست ایجاد کرده بودند بطوری مردم می بایست رضایت حاکمان را جلب میکردند و خلفا هیچگونه مسوولیتی در برابر مردم نداشتند.
خلیفه را جانشین خدا و در نتیجه انتقاد و اعتراض به خلیفه را انتقاد و اعتراض به خدا تلقی میکردند. میبینیم که خلفای بنی امیه در زمان امام حسین (ع) مردم را بحساب نمی آوردند و در موقع معرفی کردن یزید به عنوان جانشین خلیفه معاویه این امر را به امر الهی پیوند زد وکارهای خود را جنبه دینی و شرعی به آن میدادند.
امروزه چه مقدار از ارزشهایی که امام حسین (ع) برای آنها قیام کرد در مجالس عزاداری مطرح است؟ چقدر مردم نسبت به عدالت حساسیت دارند؟اینقدر که به مسایل جزیی حساس هستیم به مسایل اساسی حساس نیستیم.امام حسین را برای رفع مشکلات اجتماعی خود میخواهیم برای این میخواهیم یک خانه ای به ما بدهد .یا بیمارانمان را شفا دهد . نامطلوبهای سیاسی اجتماعی فرهنگی جامعه را با عزای امام حسین (ع) میخواهیم برطرف شود بدون اینکه اقدامی ریشه یابی و اساسی برای حل مشکلات انجام دهیم.
امروزه امر به معروف در جامعه مهجور است و خلاصه شده در مراتب دهم آن در موی بدحجابان.در گران فروشی مغازه دار در حالیکه مرتبه اول امربه معروف مربوط به صاحبان قدرت و ثروت است.در جامعه ای که آزادی باشد همه چیز در آن رشد میکند.سرکوب و استبداد منشا تمام رذیلتهاست.
در جامعه بسته میشود دروغ گفت .حقوق مردم را تضییع کرد. میشود فریب داد. منظور این که در جامعه ای که آزادی نقد و انتقاد نباشد جامعه به فساد کشیده میشود.گناه از ظلم وخفقان جور ایجاد میشود.حاکمان وقت در زمان امام حسین منکر جهل و نادانی را در جامعه ایجاد کرده بودند و این منکر را گسترش میدادند.امام حسین روی این فکر و روش حساس بود که بنی امیه با در دست داشتن منابع خبری به مردم دروغ میگویند ذهن وفکر مردم را چنان پایین آورده اند که مردم شرایط خود را درک نمیکنند.معروف در جامعه انسانی فهم و شعور و اندیشه است.و امام میخواست مردم جامعه از لحاظ فهم و شعور و آگاهی به امور جامعه رشد کنند واز جهل وناآگاهی بیرون بیایند.
تاریخ: 1392/8/25