Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: دیدارها
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: ما براساس تعاليم اسلام و عقايد مذهب شيعه به اميد روزى هستيم كه همه انسان ها با هم زندگى مسالمت آميز داشته باشند
ديدار وزير اقتصاد كشور سوئيس ما براساس تعاليم اسلام و عقايد مذهب شيعه به اميد روزى هستيم كه همه انسان ها با هم زندگى مسالمت آميز داشته باشند اسلام تمام مسائلش را بر پايه علم و منطق و حقوق انسان ها استوار كرده، اسلام حتّى حقوق حيوانات را مراعات كرده چه برسد به حقوق انسان ها

بسمه تعالى
حضرت آيه الله العظمى صانعى در ديدار آقاى پاسكال كوشپن وزير اقتصاد كشور سوئيس با ايشان از اسلام به عنوان دين مخالف تبعيض و ترور نام برده تاكيد كردند:

ما براساس تعاليم اسلام و عقايد مذهب شيعه به اميد روزى هستيم كه همه انسان ها با هم زندگى مسالمت آميز داشته باشند .
ايشان با اشاره به لزوم ارتباط سازنده انسان ها و كشورهاي مختلف به وسيله گفتگو و منطق اظهار داشتند :

ما در اسلام جنگ نداريم، در قانون اسلام لشكركشى ممنوع شده، امّا در همين دين دفاع وجود دارد و همه عقلا هم قبول دارند و حتّى حيوانات هم انگيزه دفاع در فطرتشان قرار داده شده است.
هدف اسلام انسان سازى از درون است و اين انسان سازى با فشار و جنگ معنا نمى دهد، واگرجنگ هايى درابتداى اسلام رخ داد، به اين دليل بود كه خود آن ملّت ها مى خواستند از بردگى نجات پيدا كنند و اسلام هم با سردمدارانشان مبارزه كرد و آنهايى را كه مانع راه سعادت بودند از بين برد و اين مخصوص زمان پيغمبر و قرن اوّل بوده و تقريباً از قرن سوّم هجرى ديگر جنگى وجود ندارد .

در گذشته و در كشور ايران كه حتى انوشيروان عادلش علم را در انحصار طبقه خاصّى قرار داده بود چگونه مى شود با سردمدارانشان مبارزه نكرد كه علم را آزاد كند و حتى بچه روستايى هم بتواند ازآن بهره ببرد . جنگ به اين معنا تا قرن سوم بوده و از قرن سوم به بعد كه دوران غيبت شروع مى شود جنگ نيست .

اسلام مى گويد بياييد جلوي ظلم را بگيريم. همه انسانها عمل به قوانين را سعادت بخش مى دانند.
اسلام تا اين حدّ پيش رفته كه خطاب به پيغمبرش مى گويد: مومنان واقعى كسانى هستند كه هنگامى كه تو بين آنها قضاوت مى كنى و حكم مى دهى ، محكوم عليه و محكوم له ( آن كه به ضررش و آن كه به نفعش حكم مى شود ) هر دو از شما راضى باشند و نسبت به آن حرفى نزنند ، و اين مرحله بالايى از ايمان مردم است .

اسلام تمام مسائلش را بر پايه علم و منطق و حقوق انسان ها استوار كرده، اسلام حتّى حقوق حيوانات را مراعات كرده چه برسد به حقوق انسان ها، بنابراين اگر كسى حيوانى را در خانه نگه دارد و به او غذا ندهد بايد مجبورش كرد كه به او غذا بدهد يا حيوان را بفروشد. اسلام براى يك انسان ،ارزش همه انسان ها را قائل است ،كشتن يك انسان وظلم به يك انسان همانند كشتن همه انسان وظلم به انسانهاست زنده كردن يك انسان به جاى زنده كردن همه انسان ها است، اسلام براى حقوق انسان ها نه تبعيض نژادى قائل است، نه تبعيض جنسيتى، نه تبعيض جغرافيايى و نه ساير تبعيض ها .

اسلام براى انسان ها حقوقى قائل است داراى هر مذهب و مرامى كه باشد و به هر نحو .
قرآن مى فرمايد: دنبال معنويات باشيد و نسبت به زندگى دنيا فقط فراموش نكنيد .

ايشان در بخش ديگرى از سخنان خود فرمودند:
بنده از يك خصوصيّت كشور شما خيلى خوشحال و مسرورم و آن ايمان مردم شما به قوانين است به نحوى كه براى اجراى قوانين به نگهبان و قوه قهريه نياز نداريد .

ما به اميد روزى هستيم كه از نظرعقايد شيعه همه انسان ها با هم زندگى مسالمت آميز داشته باشند و انسان ها با صلح و صفا در كنار هم زندگى كنند.

در تمام آيات قرآن كه سخن از اعمال نيكو آمده قبل از آن سخن از باور به قانون آمده يعنى همين كه دركشور شما تا حد زيادى وجود دارد .اسلام به دنبال اين است كه مردم خود به خود به قوانين عمل كنند تا نيازى به قوه قضاييه و قوه مجريه قهريه( نيروى انتظامي ) نباشد .

ايشان در پاسخ به سوال وزير اقتصاد سوئيس درمورد علّت اين كه چرا نمى توانيم در صلح و صفا زندگى كنيم فرمودند:
بنده نبايد جواب بدهم، آقايانى كه صاحبان قدرت و دولت هستند بايد پاسخگو باشند ما با قدرت معنوى كه داريم در جايي كه بايد بيان كنيم بيان كرده ايم روزنامه ها هم نوشته اند. بنده به شما مى گويم در اسلام هيچ نوع تبعيضى نيست . اين حرفى است كه بايد ثابت كنيم و داراى ارزش است .

آيه الله العظمى صانعى با اشاره به حوادث اخير بين المللى و حملات آمريكا اظهارداشتند:
مخالفين سياست امريكا معتقدند كه دراين جريانات مردم از بين مى روند و اين يك عمل دفاعى نيست،اما امريكا معتقد است كه به دليل دفاع، جنگ مى كند .

اصل اين است كه بايد با ترور مبارزه كرد، ما هم قبول داريم و اسلام به طور كلى ترور را قدغن كرده است ما افراد زيادى داشتيم كه با ترور به شهادت رسيدند.اولين شهيد مكتب ما حضرت على(عليه السلام) شهيد ترور بود .

مبارزه با تروريسم نياز به خط مشى كلى دارد و همه بايد با هم بنشينند و تصميم بگيرند .
البته من نمى گويم كه چه راهى را بايد پيدا كرد، كلاً جلوى تروريسم را بايد گرفت هر انساني اين را مى گويد و هيچ كس نيست كه با تروريسم موافق باشد، اما چه بايد كرد ؟

راه حل آن اين است كه تمام دولت ها در سازمان ملل براى مقابله با تروريسم يك سياست واحد اتخاذ كنند تا تضاد سليقه بوجود نيايد ، چون همه كشور ها از عملكرد تروريسم آسيب ديده اند و جرم جنبه جهانى دارد، مجازات هم بايد جنبه جهانى داشته باشد ، بنابراين هر گونه مبارزه با تروريسم بايد موافق با نظر همه كشورها باشد.
اگر تبليغات سوئى در كنار گفتگوى تمدن ها بوجود آمده بايد برداشته شود كه البته به وسيله رشد و آگاهى كم كم دارد برداشته مى شود، ان شا الله فردا به مرحله عمل خواهيم رسيد.آنچه در گفتگوها ( بين مذهب اسلام و مسيحيت ) مى تواند اثر بگذارد در مقام عمل است و در مقام عمل كسى كه مى گويد ما بر حقيم و طرف ديگر هم مى گويد ما بر حقيم. هر كس خودش را حق مى داند اما در مقام عمل مشتركات داريم، ظلم و تضييع حقوق از نظر همه ما بد است، چه مسيحى وچه غير مسيحى چه ماركسيست و چه آنهايى كه دين ندارند.

اسلام مى گويد بياييد جلوي ظلم را بگيريم. همه انسانها عمل به قوانين را سعادت بخش مى دانند. ما مى گوييم بياييد عمل به قوانين را همه جا اجرا كنيم، ما مى گوييم همه كسانى كه به مردم ظلم مى كنند مثل جنايتكار هاى جنگى محاكمه بين المللى شوند عقايد ربطى به اين مسئله ندارد .

بايد عمل به قانون را آن گونه كه از درون مردم تراوش كند فراگير كرد تاهمه قانون را محترم بشمارند .

مسلمان واقعى كسى است كه ديگران از دست و زبانش راحت باشند ، ما مليون ها انسان خوب در مملكتمان داريم كه به خاطر اسلام يا به خاطر ساير اديان و در كنار مسلمان ها زندگى مى كنند .

ايشان در پاسخ به سخنان وزير اقتصاد سوئيس درمورد وضعيت آينده ايران فرمودند:
نسبت به وضعيت آينده ايران اميد بهبودى زياد است گرچه دشمنى از سوى قدرتمندان خارجى و برخى از افراد داخلى وجود دارد. يك نمونه از اين اميد همين گفتگوهاى است كه بين ما وشما صورت مى گيرد اين گوياى مردمى بودن است .
كشور سوئيس در عرصه بين المللى از اقتدار و احترام خاصى برخوردار است زيرا عمل به قانون و احترام به آن در حد بسيار بالايى قرار دارد و ما قدرت را دراين موضوع مى بينيم نه اتم و موشك، ما قدرت را در صلح و صفا و انسانيت مى بينيم .
ايشان در مورد رابطه با امريكا با اشاره به اين كه اين موضوع در اختيار سياستگذاران است افزودند:
بنده كلاًَ رابطه با انسان ها را در صورتى كه حقّى از بين نرود از نظر اسلام درست مى دانم و اين نظر كلى اسلام است .اما رابطه با اين حكومت ونفع و ضرر آن را سياستمداران و مجلس و دولت مملكت بايد تصميم بگيرند.

آيه الله العظمى صانعى در رابطه باحقوق زنان در اسلام و ايران فرمودند:
مشكلات و اختلافات حقوقى به تدريج رفع مى شود البته طول مى كشد چون ما سال هاى طولانى با همان اختلافات زندگى كرديم و مشكلي براى زنان نبود چرا كه مملكتها بسته بود و روابط گستردگي حال حاضر را نداشت چند سال است كه زنها متوجه حقوق خود شده اند، بنده هم از نظر مذهبى اختلافات را رفع كردم و نظر دادم به اين كه همه زن ها با مردها برابرند و در قانون ارث هم زن ها بيش از مردها ارث مى برند با اين كه سهم مرد دو برابر سهم زن است .جامعه شناسان هم عقيده دارند كه يك روزى مى رسد كه كل كارهاى فكرى به دست زن ها خواهد افتاد و براى آن روز بايد فكرى كرد .

آيه الله العظمى صانعى در پايان خطاب به وزير اقتصاد سوئيس فرمودند:اگر ايران سفارت سوئيس را به عنوان حافظ منافع ديگران و از جمله امريكا پذيرفته ،اين به دليل اطمينان به شمااست بدانيد كه اسلام دين صلح و صفا و صميميت است. اسلام براى انسان ارزش قائل است اسلام با ظلم و تبعيض و كتمان حقايق مخالف است .

تاریخ: 1380/7/18
بازدید: 21786



....

نام
پست الکترونيکي
وب سایت http://
نظر
کد امنیتی کد امنیتی
کد امنیتی


کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org